Mapa hałasu w Łomży
Głównym źródłem hałasu w Łomży są pojazdy poruszające się drogach krajowych nr 61 i 63, po drodze wojewódzkiej 677 i głównych drogach powiatowych wewnątrz miasta. Takie wnioski płyną z przygotowanej na zlecenie Ratusza mapy hałasu w mieście. Nadzieja w obwodnicy, której oddanie do użytku, zdaniem autorów opracowania, znacząco przyczyni się do spadku ruchu tranzytowego, a co za tym idzie i hałasu.
Firma Profon Acoustics z Korsna na zlecenie Urzędu Miejskiego latem 2022 roku przeprowadziła badania hałasu i na tej podstawie przygotowała „Strategiczną mapę hałasu miasta Łomży dla dróg, po których przejeżdża ponad 3 000 000 pojazdów rocznie”. Mapę dla głównych dróg wykonano metodą pomiarowo-obliczeniową. Łączna długość sieci dróg publicznych na terenie miasta wynosi ok. 117,418 km z czego 10,253 km to drogi krajowe, 8,771 km to drogi wojewódzkie, 23,179 km to drogi powiatowe, pozostałe to drogi gminne. Wszystkimi drogami zarządza prezydent miasta. Analizą objęto 18 084 m dróg głównych przebiegających przez miasto o natężeniu ruchu powyżej 3 milionów pojazdów rocznie. Ochronie przed hałasem podlegają przede wszystkim tereny zabudowy mieszkaniowej, tereny związane
Gdzie najtłoczniej?
Z danych raportu wynika, że najwięcej samochodów w 2022 roku przejeżdżało aleją Legionów na odcinku od alei Piłsudskiego do Sikorskiego. Średnioroczne natężenie ruchu wyniosło w tym miejscu prawie 9 mln pojazdów i w stosunku do badania z 2017 roku wzrosło o prawie 2,7 miliona pojazdów. Drugą najbardziej ruchliwą ulicą, co nie jest zaskoczeniem, okazała się ulica Zjazd z średniorocznym natężeniem na poziomie 8,16 milionów pojazdów. Z badania wynika, że w stosunku do 2017 roku nastąpił niewielki spadek. Natężenie średnioroczne kolejnych zatłoczonych ulic jest na podobnym poziomie:
- Aleja Legionów od Poznańskiej do Przykoszarowej - 6,42 mln, od Przykoszarowej do Piłsudskiego – 6,38 mln, od Sikorskiego do pl. Kościuszki – 6,56 mln;
- Szosa Zambrowska od Sikorskiego do Piłsudskiego – 6,31 mln pojazdów
- ulica Sikorskiego od Zawadzkiej do Legionów – 6,75 mln, od Szosy Zambrowskiej do Zawadzkiej – 5,46 mln i od Legionów do Wojska Polskiego - 3,83 mln.
- Aleja Piłsudskiego najbardziej zatłoczona zdaniem autorów raportu jest na odcinku od Legionów do Spokojnej – 6,62 mln, od Zawadzkiej do Legionów – 6,35 mln, od Spokojnej do Poznańskiej – 5,6 mln i od Szosy Zambrowskiej do Zawadzkiej – 4,79.
- ulica Zawadzka, będąca wewnętrzną arterią między Sikorskiego a Piłsudskiego ma średnioroczny ruch pojazdów na poziomie 6,68 mln.
- ulica Wojska Polskiego od Sikorskiego do pl. Kościuszki ma 5,13 mln pojazdów, od Poznańskiej do Sikorskiego – 4,63 mln, od granicy miasto do Meblowej 4,37 mln, a od Meblowej do Poznańskiej 3,7 mln.
W ciągu ostatnich 5 lat największy spadek ruchu (2,92 mln) nastąpił na ulicy Sikorskiego na odcinku Legionów – Wojska Polskiego, o 1,54 mln spadło na ulicy Wojska Polskiego na odcinku Poznańska – Sikorskiego, na między Sikorskiego – plac Kościuszki ruch obniżył się o 1,16 mln pojazdów.
Największy wzrost ruchu w tym okresie (3,02 mln) miał miejsce na Alei Legionów na odcinku Poznańskiej do Przykoszarowej. Kolejnym miejscem z wyraźnym wzrostem jest odcinek Legionów od Piłsudskiego do Sikorskiego – 2,69 mln.
Tereny zagrożone hałasem
Głównym źródłem hałasu w Łomży są pojazdy poruszające się po drodze krajowej nr 61, która przez miasto wiedzie ulicami: Zjazd i Wojska Polskiego, oraz DK 63, która poza wcześniej wspomnianymi prowadzi ulicą Sikorskiego i Szosą Zambrowską. Duży hałas panuje na drodze wojewódzkiej 677, która w Łomży przebiega Aleją Legionów oraz na głównych drogach powiatowych np. ulicą Zawadzką. Analiza wyników wskazuje, że tereny zagrożone hałasem występują na odcinkach:
- ul. Wojska Polskiego (od ul. Tkackiej do placu T. Kościuszki),
- ul. Zjazd (od placu T. Kościuszki do posesji ul Zjazd 14),
- Aleja Legionów (od ul. Przykoszarowej do placu T. Kościuszki),
- ul. Szosa Zambrowska (od alei J. Piłsudskiego do ul. gen. W. Sikorskiego),
- ul. gen. W. Sikorskiego (od ul. Szosa Zambrowska do ul. Wojska Polskiego),
- Aleja J. Piłsudskiego (rejon skrzyżowania z ul. Spokojną).
Ochronie przed hałasem podlegają przede wszystkim tereny zabudowy mieszkaniowej, tereny związane ze stałym pobytem dzieci i młodzieży, tereny szpitali, domów opieki, a także tereny o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym. Dla terenów przemysłowych, a także leśnych oraz terenów upraw rolnych nie ma określonych dopuszczalnych poziomów hałasu. Szacunkowa liczba osób zamieszkujących na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikiem LDWN (długookresowy średni poziom) wynosi 854 osoby, a dla wskaźnika LN (pora nocna) 703 osoby.
Działania, nadzieje?
Nadzieją na poprawę warunków jest oddanie do użytku budowanej obwodnicy Łomży w ciągu drogi S61. To zdaniem autorów raportu dla DK 61 (na ulicach Zjazd i Wojska Polskiego) spowoduje spadek natężenia ruchu pojazdów ciężarowych o 70% i lekkich o 30%. Dla DK 63 (Szosa Zambrowska – Sikorskiego) szacuje się, że spadek wyniesie 70% samochodów ciężarowych i 30% lekkich. Po otwarciu obwodnicy Aleja Legionów (DWW677) straci ruchu 50% samochodów ciężarowych i 20% lekkich. Najmniej skutek widoczny będzie na ulicy Zawadzkiej, gdzie autorzy przewidują redukcję ruchu o 30% ciężarowych i 10% lekkich.
Ponad to, na ruchliwych wymienianych wyżej odcinkach, zalecają zmiany nawierzchni dróg na cichsze czyli SMA i beton asfaltowy. Do tej pory częściowo poprawiono to tylko na ulicy Wojska Polskiego. Wśród zaleceń, by poprawić płynność ruchu, jest także poprawa koordynacji sygnalizacji świetlnej.