Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 22 lipca 2024 napisz DONOS@

Jak przeżyć zmianę czasu

Dzisiejszej nocy, przestawiamy zegarki o godzinę do przodu. Myślą przewodnią okresowego przestawiania zegarków było lepsze wykorzystanie dłuższego dnia w cieplejszej połowie roku – przypomina IMGW.

Idealnie byłoby w nocy z soboty na niedzielę przestawić zegarki z godziny drugiej na trzecią. Ale po co się budzić, skoro i tak o godzinę krócej będziemy spać. Dla większości ludzi zmiana czasu jest nieodczuwalna, chociażby dlatego, że ma miejsce w dzień wolny od pracy. U osób zmęczonych, chorych, mających problemy ze snem lub z zaburzonym cyklem okołodobowym (np. osoby pracujące w trybie zmianowym) ubytek jednej godziny snu może mieć przykre konsekwencje – przypomina Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy. Osoby te mogą doświadczyć pogorszenia samopoczucia, nadmiernej senności, rozdrażnienia, czy w ogóle pogorszonej sprawności psychofizycznej, z spadkiem koncentracji i gorszego radzenia sobie ze stresem. Adaptacja do zmienionego rytmu dnia u każdego może przebiegać inaczej. 

By łagodniej przetrwać ten okres IMGW-PIB radzi, by w sobotę wieczorem zapewnić sobie większą niż zwykle dawkę relaksu. Przed snem wziąć odprężającą kąpiel, posłuchać muzyki, czy poczytać. Naukowcy odradzają korzystanie z ekranów elektronicznych, które emitują dużo niebieskiego światła utrudniającego zasypianie. W godzinach wieczornych rekomendują doświetlanie pomieszczeń światłem o ciepłej barwie, przywodzącej na myśl zachodzące słońce, a przed snem przewietrzyć pokój.

Niedzielę radzą zacząć ulubioną energetyczną muzyką. Pomocne okazać się może także doświetlanie białym lub niebieskim światłem – to ostatnie jest odbierane przez nasz organizm jako brzask – sygnał dla szyszynki, informujący o konieczności zaprzestania wydzielania melatoniny, czyli hormonu snu. Lekka aktywność fizyczna także powinna pobudzić „do życia”. Tym, których senność nie opuści specjaliści proponują mocną herbatą (zawiera pobudzającą teinę) albo napojami z kofeiną (np. kawa, yerba mate). Osobom szczególnie silnie odczuwającym niekorzystny wpływ zmiany czasu zalecana jest krótka, maksymalnie 20-minutowa drzemka w ciągu dnia. Odradza się dłuższe odsypianie, zwłaszcza późnym popołudniem, gdyż może to na tyle mocne niwelować uczucie zmęczenia pod koniec dnia, że nie będziemy czuli się senni. 

Jeśli uciążliwości związane ze zmianą czasu będą się utrzymywały przez kilka nocy, warto zastanowić się nad podjęciem dodatkowej aktywności fizycznej w ciągu dnia. Ruch dopasowany do stanu naszego zdrowia i kondycji fizycznej powinien spowodować, że będziemy zmęczeni bardziej niż zwykle i gotowi położyć się spać wcześniej niż zwykle. Pamiętajmy aby treningu (zwłaszcza intensywnego) nie planować na godziny wieczorne – taka aktywność silnie pobudza organizm i może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – radzą specjaliści z IMGW-PIB.

Warunki biometeorologiczne w Polsce w niedzielę (26 marca) za sprawą  porywistego wiatru, a na północy i w centrum także lokalnych burz, będą niekorzystnie wpływać na jakość wypoczynku (trudność z zasypianiem, możliwe wybudzanie ze snu), przyczyniając się do uczucia zmęczenia już od godzin porannych. 

W ciągu dnia Polska będzie pod wpływem niżów znad Bałtyku i zachodniej Europy, a z zachodu na wschód kraju przemieszczać się będą kolejne układy frontów atmosferycznych. Pogoda z przeważnie dużym zachmurzeniem i ograniczonym dopływem bezpośredniego promieniowania słonecznego (zwłaszcza w pierwszej połowie dnia) będzie niekorzystnie wpływać na ogólne samopoczucie, mogąc wzmagać uczucie senności. Okresami, w czasie większych przejaśnień, niekorzystne warunki biometeorologiczne będą słabły do obojętnych. Utrzymujący się prawie w całej Polsce porywisty wiatr, a na wschodzie kraju również burze, będą działały pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy człowieka, u wielu osób mogąc wywoływać niepokój i drażliwość. Przed wyjściem z domu warto zaopatrzyć się zarówno w odzież chroniącą przed porywami wiatru i opadami deszczu, jak i w okulary przeciwsłoneczne. Alergicy planujący wydłużony pobyt na terenie otwartym powinni pamiętać, że rozpoczął się okres pylenia roślin wczesnowiosennych, w tym leszczyny i olszy.

 

źródło: IMGW-PIB

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę