Regeneracja i czyszczenie filtra DPF - wszystko co warto o nich wiedzieć
Zregenerowanie i proces czyszczenia filtra DPF to procedura uwalniania zatkanego podzespołu między innymi z nagromadzonych substancji jak popiół, sadza, pyły PM10, resztki oleju. Czyszczenie i regeneracja mają przywrócić przepustowość stanu fabrycznego i odblokować zatkany filtr cząstek stałych. Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu i zapoznania się z przedstawionymi informacjami, a dokładniej z opisem procesu regeneracji oraz tego jakie mogą być przyczyny zatykających się filtrów.
1. Czym dokładnie jest filtr DPF i na czym polega proces czyszczenia?
2. Czy czyszczenie DPF jest skuteczne?
3. Jakie mogą być przyczyny awarii filtra DPF?
Czym dokładnie jest filtr DPF i na czym polega proces czyszczenia?
Filtr DPF z angielskiego Diesel Particulate Filter czyli samochodowy filtr cząstek stałych. Jest to element w układzie wydechowym i odpowiada za wyłapywanie a następnie wypalanie sadzy, w spalinach. Od 1996 roku, można stosować filtry w samochodach osobowych.
Odpowiednio przygotowany sprzęt pozwala na dokładne oczyszczenie wszystkich kanałów i sprawdzenie parametrów przed jak i po regeneracji. Dodatkowo, urządzenie do oczyszczania pracuje w obiegu zamkniętym, dzięki czemu nie szkodzi środowisku. Regeneracja filtrów DPF przy użyciu przystosowanych do tego maszyn, to łatwy i ważny proces.
Czy czyszczenie DPF jest skuteczne?
Proces regeneracji składa się z kilku istotnych etapów. Za każdym razem, czyszczenie jest poprzedzane sprawdzeniem przepustowości w filtrze DPF i potwierdza się go wydrukiem z zapisanym wynikiem pomiaru, który mierzony jest w milibarach. Dokonuje się go również po zakończonej regeneracji. Proces usuwania jest rozwiązaniem na zatkany i nie działający filtr i tym samym wpływający na środowisko w negatywny sposób. Można śmiało stwierdzić, że regeneracja filtra dpf to skuteczny a nawet konieczny proceder.
Jakie mogą być przyczyny awarii filtra DPF?
- Złe używanie dodatków do paliwa i oleju silnikowego, powodują gromadzenie się popiołu.
- Awaria turbosprężarki, przez co w układzie wydechowym znajdują się ślady oleju.
- Tryb awaryjny układu paliwowego, przez który zwiększa się emisja spalin.
- Wadliwe czujniki.
- Nieprawidłowe działanie układu recyrkulacji spalin.
Zapchany filtr to duże zagrożenie, prowadzące do uszkodzeń turbosprężarki, a czasem nawet całego silnika. Z tego też powodu, warto regularnie prowadzić czyszczenie i regeneracje za pomocą odpowiedniego i przystosowanego do tego sprzętu.
tekst płatny