Co to jest cewka zapłonowa i jak działa?
Cewka zapłonowa jest transformatorem, który przetwarza niskie napięcie akumulatora na wysokie i przekazuje je do świec zapłonowych.
Akumulatory samochodów osobowych mają napięcie 12 V, ciężarówek - 24 V, a świece zapłonowe do działania wymagają wysokiego napięcia (do 50 kilowoltów), dlatego potrzebny jest transformator step-up. To jest cewka zapłonowa. W przypadku awarii cewki zapłonowej, świece zapłonowe przestają tworzyć iskrę, a mieszanka paliwowa nie ulega zapłonowi. Mówiąc wprost, silnik nie odpala. Dlatego bardzo ważne jest utrzymanie cewki w dobrym stanie, coroczna wymiana świec zapłonowych i monitorowanie przewodów wysokiego napięcia.
Ilustracja cewki zapłonowej zaczerpnięta z czesciauto24.pl
Wygenerowanie tak dużej mocy impulsu jest możliwe dzięki konstrukcji samej cewki. Przez swoje urządzenie jest to transformator w izolowanej obudowie, wewnątrz której znajdują się dwa uzwojenia, pierwotne i wtórne ze stalowym rdzeniem.
Objawy uszkodzenia cewki zapłonowej:
1. Problemy z uruchomieniem samochodu. Auto odpala co jakiś czas pracuje jakby miało zgasnąć, obroty skaczą.
2. Zapala się kontrolka silnika
3. Samochód ciężko pracuje i szarpie
4. Moc jest zmniejszona
5. Silnik może się dławić nawet podczas jazdy
6. Zwiększone zużycie benzyny
Dlaczego się łamią
Głównie z powodu ciepła i/lub wibracji. Poza tym w starszych autach z jedną cewką wystarczyło zapomnieć o wyłączeniu zapłonu. W tym samym czasie, gdy styk przerywający był zamknięty, przez cewkę pierwotną stale płynął prąd, powodując nagrzewanie. Tak bardzo, że może dojść do pożaru. Obecne pojedyncze cewki montowane są bezpośrednio na świecach zapłonowych, czyli na silniku. Oznacza to, że są one również stale nagrzewane i narażone na silne wibracje.
Rodzaje cewek zapłonowych
Mają one pojedyncze i podwójne wyjście.
-
Dwuwyjściowe są stosowane w systemach z bezpośrednim doprowadzeniem do świecy zapłonowej. Konstrukcyjnie różnią się one od powyższych (zwykłych) jedynie obecnością dwóch przewodów wysokiego napięcia, które mogą dostarczyć iskrę do dwóch świec jednocześnie. Choć w praktyce tak się nie dzieje. Suw sprężania może wystąpić jednocześnie tylko w jednym z cylindrów, dlatego druga iskra przechodzi "na jałowym biegu". Taka zasada działania pozwala obejść się bez specjalnego rozdzielacza iskry, ale iskra będzie dostarczana tylko do dwóch z czterech cylindrów. Dlatego w takich samochodach stosuje się cewki czteroprzewodowe: to tylko dwie cewki dwuprzewodowe zamknięte w jednym bloku.
-
W układach z zapłonem elektronicznym stosowane są pojedyncze cewki. W porównaniu z cewką dwupinową, cewka pierwotna znajduje się wewnątrz cewki wtórnej. Takie cewki są podłączone bezpośrednio do świec zapłonowych, a impuls przechodzi prawie bez strat mocy.
Wskazówki dotyczące obsługi
-
Nie należy pozostawiać włączonego zapłonu przez dłuższy czas bez uruchomienia silnika. Dzięki temu skraca się czas działania cewek.
-
Zalecamy okresowe czyszczenie cewek i zapobieganie przedostawaniu się wody na jej powierzchnię. Sprawdzić zamocowanie przewodów, zwłaszcza przewodu wysokiego napięcia.
-
Nigdy nie odłączać przewodów cewki przy włączonym zapłonie.
tekst płatny