Jeden Rzecznik Konsumentów w Łomży
Od 1 października w Łomży zamiast dwóch rzeczników konsumenta miejskiego i powiatowego został jeden. Swoją siedzibę ma w budynku starostwa przy Szosie Zambrowskiej 1/27 i tam powinni kierować się konsumenci z terenu miasta i powiatu.
Rzecznik Konsumentów bezpłatnie udziela porad prawnych czy pomaga w napisaniu pisma reklamacyjnego lub procesowego. Może być mediatorem między konsumentem a przedsiębiorcą. Takie stanowisko, zgodnie z prawem, powinno być w każdym powiecie. Łomża jest miastem na prawach powiatu, więc taki urzędnik był w ratuszu. Powiat łomżyński również miał do tego odpowiednią osobę. W Łomży więc było ich dwóch. W związku z przejściem na emeryturę Miejskiego Rzecznika Konsumentów i na mocy porozumienia prezydenta Łomży ze starostą łomżyńskim, od 1 października 2022 roku w Łomży będzie tylko jeden. Rzecznikiem Konsumentów zarówno dla powiatu jak i miasta jest Marcin Pieńkowski, dotychczasowy Powiatowy Rzecznik Konsumentów, a miejscem urzędowania pozostaje Starostwo Powiatowe.
Na mocy porozumienia z 27 września 2022 roku Miasto Łomża zobowiązuje się do współfinansowania kosztów funkcjonowania proporcjonalnie do liczby mieszkańców. W 2022 roku (X-XII) koszty funkcjonowania wyniosą prawie 30 tys. zł i do pokrycia po stronie miasta będzie 55,18%, a powiatu 44,82% tych kosztów. Składa się na to wynagrodzenie rzecznika i koszty utrzymania stanowiska. Połączenie oznacza więc dla obu samorządów oszczędności.
Rzecznik Konsumentów Marcin Pieńkowski przyznaje, że już wcześniej wielokrotnie udzielał porad mieszkańcom Łomży. Z racji tego, że jego łomżyński odpowiednik często przebywał na zwolnieniach czy urlopie, a konsumenci potrzebowali wówczas pomocy.
Rzecznik Konsumentów zajmuje się sprawami konsumenckimi, czyli umowami cywilnoprawnymi między przedsiębiorcą a konsumentem. Bezpłatnie udziela porad, pomaga w przygotowaniu pism czy wniosków. Ogólnie mówiąc dba, aby konsument nie był stroną poszkodowaną i obie strony przestrzegały prawa. Rzecznik może także wystąpić z powództwem w imieniu konsumenta lub wstąpić - za zgodą konsumenta - do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Łomżyński Rzecznik wskazuje, że najczęściej mieszkańcy przychodzą z problemami związanymi z wadami towarów i wadami usług, szczególnie budowlanych czy mechanicznych (naprawy samochodów). To poważne rzeczy ponieważ wiążą się z dużymi kwotami przy robotach budowlanych, a unieruchomienie samochodu na jakiś czas też jest stratą dla właściciela.
Rzecznik zapewnia, że stara się negocjować ze sprzedawcą, aby na tej drodze rozwiązywać problemy. Szczególną uwagę Marcin Pieńkowski poświęca różnego rodzaju pokazom i zawieranym wówczas umowom. Przypomina uczestnikom o ich prawach i pokazuje jak od takich umów odstępować. Nie należy się wstydzić czy bać kontaktu. Warto w każdej konkretnej sprawie zapytać o możliwości Rzecznika Konsumentów.
Rzecznik Konsumentów - Marcin Pieńkowski, ul. Szosa Zambrowska 1/27, tel. 86 215 69 06