Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Łomża spada w rankingu zamożności „Wspólnoty”

Choć realne dochody budżetów samorządowych w 2021 r. rosły, to niekorzystnie od lat zmienia się ich struktura – zauważają autorzy rankingu zamożności, przygotowanego przez Pismo Samorządu Terytorialnego Wspólnota. Ranking zestawia ze sobą wszystkie samorządy w kraju, porównując ich kondycje finansową. Łomża w najnowszym, za 2021 rok, po raz kolejny spadła i zajęła 38 pozycję na 48 sklasyfikowanych.

We wstępie autorzy raportu wskazują na realny wzrost dochodów samorządów w 2021 roku. „Systematycznie wzrasta udział dotacji celowych kosztem dochodów własnych” - zauważają niekorzystną zmianę struktury po stronie dochodów. „W rzeczywistości ogranicza możliwość prowadzenia przez samorządy samodzielnej polityki rozwojowej, uzależniając je coraz bardziej od wyboru priorytetów przez rząd, a nierzadko także od politycznie (partyjnie) motywowanej alokacji środków” – czytamy we wstępie.

Piszą także o niespotykanej wcześniej skali rządowego wsparcia dla inwestycji samorządowych przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. W 2021 r. ten wzrost dochodów odnosił się przede wszystkim do miast na prawach powiatu, co potwierdza inne obserwacje, że to tam w największym stopniu kumulowały się różne napięcia w budżetach.

Wśród zagrożeń autorzy widzą wprowadzone zmiany podatkowe. „Jeśli dojdzie do recesji czy bardzo znacznego spowolnienia tempa wzrostu, wcześniejsze zmiany mogą okazać się bombą z opóźnionym zapłonem”. 

Także rozpędzająca się inflacja, z którą będziemy musieli żyć jeszcze długo, oznacza drastyczny wzrost kosztów ponoszonych przez samorządy. Wskazują, że „inflacja samorządowa” (wynikająca z koszyka wydatków, które ponoszą JST) jest wyższa od tej, którą odczuwają przeciętni mieszkańcy. Wzrost kosztów odnosi się nie tylko do zadań bieżących, ale i do oprocentowania kredytów, które będą musiały spłacać samorządy, z czym mamy do czynienia w Łomży. Także w kontekście zagrożeń pojawia się niepewność dotycząca dostępu do funduszy unijnych czy środków z KPO.

Przy wynikach pominięte zostały wpływy z dotacji celowych, a uwzględniono dochody własne i otrzymywane subwencje. 

Miasto Łomża z zamożnością na osobę 4992,23 zł w 2021 roku na 48 miast na prawach powiatu zajęła 38 miejsce w rankingu. Jest to najniższa pozycja dla naszego miasta od 11 lat. Suwałki (5267,48) znalazły się na 32, a Ostrołęka (6117,09) na 9 miejscu. Pierwsze miejsce w zestawieniu od 11 lat zajmuje Sopot, którego zamożność per capita wyniósł 9253,36 zł. 

Powiat łomżyński, można powiedzieć tradycyjnie, bo od 11 lat okupuje ostanie 314 miejsce wśród powiatów ziemskich.

Wśród mniejszych miast, na 621, liderem z 11884,93 zł zamożności została Krynica Morska. Nowogród z zamożnością na głowę 3848,24 znalazł się na 231 miejscu. Jedwabne z 3468,42 zł w tej samej kategorii sklasyfikowano na 456 miejscu. 

Wśród gmin wiejskich, których w Polsce jest 1523 tradycyjnie najwyżej sklasyfikowano Kleszczów z województwa łódzkiego. Zamożność na jednego mieszkańca wyniosła tam 36550,58 zł. Pierwszą gminą z terenu powiatu łomżyńskiego z zamożnością 4038,16 na 338 miejscu znalazło się Miastkowo. Gmina Śniadowo z zamożnością 3706,9 zł zajęła 693 miejsce. Przytuły zajęły 776 miejsce z zamożnością na poziomie 3654,84 zł na osobę. Niewiele mniejszy wyniki zanotowała Gmina Piątnica, która z 3646,53 zł zajęła 785 miejsce w rankingu. Gmina Zbójna z 3574,24 zamożności zajęła 905 miejsce, a Gminę Łomża z wynikiem 3542,71 zł sklasyfikowano na 956 pozycji. Najniżej znalazła się Gmina Wizna, która z 3466,48 zł zajęła 1113 miejsce w rankingu. 

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę