Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 26 listopada 2024 napisz DONOS@

„Posłani w pokoju Chrystusa, budujmy trzeźwą i wolną Polskę”

Główne zdjęcie
Bp Tadeusz Bronakowski, Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych

O reklamie, promocji i fałszywym obrazie alkoholu pisze w związku z sierpniem, miesiącem trzeźwości bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych w liście do wiernych.

Powołując się na raport Światowej Organizacji Zdrowia biskup pomocniczy diecezji łomżyńskiej przypomina, że „alkohol jest jedną z najbardziej szkodliwych substancji dla zdrowia indywidualnego i społecznego”. Ubolewa przy tym, że „sprzedaż i promocja są słabiej regulowane, niż w przypadku innych substancji psychoaktywnych”. Biskup przytacza, że „co roku Polacy są w stanie wydać na alkohol ok. 40 mld złotych, czyli „2/3 wydatków polskiego budżetu na obronność, a zdecydowanie więcej, niż w Polsce wydaje się na naukę i szkolnictwo wyższe”. 

Dużo miejsca w liście do wiernych biskup Tadeusz poświęcił reklamie i „fałszywym obrazie alkoholu, jako niezbędnego i atrakcyjnego elementu ludzkiego życia” jaki tworzy w umysłach odbiorców. „W ciągu roku tylko producenci piwa wydają na reklamy kilkaset milionów złotych”. Wskazuje na łączenie alkoholu i sponsorowanie wydarzeń sportowych czy artystycznych. „Łączą alkohol z radością, wolnym czasem, letnim wypoczynkiem, ale też silnymi emocjonalnie chwilami, jak wspólny mecz na stadionie czy uczestnictwo w dużym festiwalu muzycznym”. W mediach społecznościowych także mamy do czynienia z jawnym lub zakamuflowanym promowaniem alkoholu. Wskazuje, że dzięki „precyzyjnej analizie danych o użytkownikach, można wyświetlać im takie formy promocji, które mają największą szansę wpłynąć na ich zachowania”. 

Napoje bezalkoholowe także mają swój cel. Hierarcha wskazuje na „niemal identyczne nazwy i opakowania jak ich alkoholowe odpowiedniki”. To ma przyzwyczajać, zwłaszcza młodych odbiorców, do logotypów, marek i opakowań alkoholu. „Reklamy pokazują świat atrakcyjny, ale gruntownie fałszywy” - stwierdza. Atmosferę przygód, przyjaźni czy zabawy ludzi z alkoholem w tle, którą pokazują reklamy, zderza z zaniedbanymi, a nawet katowanymi dziećmi pijanych rodziców.

„Dlaczego mówi się o alkoholu, jako źródle radości, a nie mówi się prawdy, że to także źródło bólu i cierpienia, źródło samotności i poniżenia?” - pyta bp Bronakowski. „Reklama alkoholu jest niemoralna” stwierdza, bo ukrywa prawdę i posługuje się kłamstwem. 

Przypomina, że obowiązkiem instytucji państwowych i samorządowych jest ochrona młodego pokolenia przed zgubnymi skutkami reklamy alkoholu. Zdaniem hierarchy większość społeczeństwa opowiada się za całkowitym zakazem reklamy alkoholu w tym piwa. Nawołuje do wspólnej troski o trzeźwość narodu, bo „tylko na fundamencie trzeźwości można budować silną, bogatą i wolną Ojczyznę”. 

„Zdrajcą narodu i wiary jest ten, kto dzieci i młodzież chciałby wychować ze szklanką piwa lub kieliszkiem wina w ręku” - przypomina słowa  bł. ks. Bronisława Markiewicza.

„Co stałoby się z Polską, gdyby nie ofiarna praca Kościoła, który od wieków zajmuje się tym zagadnieniem?” dodaje przy tym, że walka o trzeźwość jeszcze nie jest przegrana. 

„Konieczna jest oprócz likwidacji reklamy redukcja liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu, a rynek alkoholowy powinien być regulowany za pomocą cen i polityki fiskalnej”. Podaje dane Światowej Organizacji Zdrowia z 2019 roku, które wskazują, że w populacji powyżej 15. roku życia na głowę każdego Polaka przypadało prawie 12 litrów czystego spirytusu. „Już 8 litrów uznaje się za poziom progowy dla postępującej degradacji narodu – wskazuje. Biskup Tadeusz przypominając słowa bł. kard. Stefana Wyszyńskiego przypominał, że „Troska o trzeźwość, to Polska racja stanu”.

Zachęca rodziców, wspólnoty parafialne, instytucje samorządowe i państwowe by były szkołami trzeźwości i troski o dobro narodu. 

„W sierpniu, miesiącu ważnych rocznic patriotycznych i świąt maryjnych, zachęcamy wszystkich ludzi dobrej woli do zachowania abstynencji od alkoholu. Podkreślamy z całą mocą, że abstynencja jest dobrowolnym darem, którego źródłem jest miłość Boga i bliźniego, a także odpowiedzialność za przyszłość polskiego narodu. Podejmijmy tę decyzję w duchu odpowiedzialności za siebie i za Polskę. Za ten niezwykle cenny dar z całego serca dziękuję”. 

 

Pełna treść listu ma zostać odczytana 31. lipca br. na wszystkich mszach świętych. 

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę