Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 26 kwietnia 2024 napisz DONOS@

MPK będzie zbierać energię elektryczną w magazynach

Główne zdjęcie
Janusz Nowakowski, prezes MPK w Łomży

- Na budynku biurowca MPK przy Spokojnej zainstalowaliśmy w grudniu 2021 r. mikroinstalację fotowoltaiczną z magazynem energii o pojemności 25 kWh - informuje Janusz Nowakowski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży. - Drugi magazyn energii na 80 kWh z paneli na budynku myjni ulokujemy w warsztacie. Planujemy także pozyskać trzeci magazyn z około dwa, trzy razy większą pojemnością. To wszystko robimy z myślą o prądzie do autobusów elektrycznych.

Przypomnijmy, za około 5,6 miliona złotych Miasto Łomża zakupiło dwa autobusy elektryczne, które zasilą tabor MPK, być może, w maju lub czerwcu 2022 r. Do końca roku może przybyć nawet o 6 więcej, zaś w 2024 r. - następne 4. W sumie na ulicach miasta mogłoby kursować 12 autobusów elektrycznych, które do napędu silników będą codziennie potrzebować prądu. Pierwszy magazyn o pojemności 25 kWh MPK zbudowało z własnych środków, co razem z instalacją fotowoltaiczną na biurowcu kosztowało około 140 tysięcy zł. Zaplanowany na lato lub jesień 2022 r. magazyn energii 80 kWh będzie mógł gromadzić prąd z paneli fotowoltaicznych o mocy 28, 6 kW, zamontowanych na dachu i ścianach myjni autobusowej w 2017 r. Jak twierdzi prezes Nowakowski, była to "jedna z pierwszych instalacji fotowoltaicznych w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej w Polsce". Ten drugi magazyn wraz z ładowarkami do autobusów może kosztować ok. półtora milionów zł z RPO.

"Nie martwimy się o prąd do autobusów elektrycznych"
Trzeci magazyn energii będzie złączony z instalacją fotowaltaiki na warsztatach, gdzie panele mogą mieć 150-200 kW mocy. Potrzebny na prąd magazyn energii musiałby mieć 200 kWh pojemności, a fundusze Miasto Łomża może próbować pozyskać z Zielonego Transportu (ok. 80% dotacji) lub Polskiego Ładu (90-95% dofinansowania). Projektowane jest przebudowanie warsztatów w celu przystosowania do serwisu i napraw autoelekryków.

- Ponadto planujemy panele fotowoltaiczne w zadaszeniu wiaty stacji paliw - mówi prezes MPK. Łączna moc wykonanych, zaprojektowanych i teraz projektowanych paneli fotowoltaiki to ok. 500 kW. - Nie martwimy się o prąd do autobusów elektrycznych, które za około pół roku zaczną jeździć w naszym taborze - mówi inż. Nowakowski. Wyjaśnia, że oprócz prądu ze słońca we własnych magazynach energii, spółka planuje zasilać bazę MPK z sieci energetycznej PGE o mocy 320 kW. Trzeba pamiętać, że słońce nie zawsze świeci tak długo i mocno jak w czerwcu i lipcu: w styczniu i grudniu jest go 10 razy mniej. - Ale cieszymy się w spółce, że prąd w MPK Łomża do ładowania autobusów elektrycznych będzie prądem czystym z odnawialnego źródła energii, a nie tylko z węgla kamiennego i brunatnego - podsumowuje prezes Nowakowski, który szacuje, że prądu w magazynach latem starczy, a zimą będzie dobierany z PGE.  

Mirosław R. Derewońko

tel. red. 696 145 146

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę