Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 27 kwietnia 2024 napisz DONOS@

eMPKi pojadą do Piątnicy

Radni Gminy Piątnica w poniedziałek, a we środę radni Miasta Łomża przyjęli uchwały potwierdzające zawarcie porozumienia na świadczenie przez łomżyńskie MPK połączeń autobusowych Łomża – Piątnica - Marianowo.

Radni Rady Miasta Łomży w punkcie 15. porządku obrad mieli wyrazić zgodę na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Piątnica w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zaczęli więc dopytywać, co zawiera owo porozumienie. Pani skarbnik Elżbieta Parzych nie kryła zdziwienia, że o to pytają radni. Gdy po około pół godzinie okazało się, że rani nie otrzymali tego porozumienia do przeczytania, zdziwienie skarbnik było jeszcze większe. Tylko wybrani radni z komisji bezpieczeństwa otrzymali to porozumienie. 

A zaczęło się od pytania radnego Dariusza Domasiewicza. „Jakie korzyści dla Łomży wynikają z tego porozumienia” - zapytał. 

- Ta linia jest linią szczególną (linia nr 1) – odpowiadał wiceprezydent Andrzej Garlicki, - jej funkcjonowanie jest we wspólnym interesie i miasta i gminy ponieważ znaczna część pasażerów tej linii stanowią mieszkańcy miasta, którzy dojeżdżają do OSM Piątnica, a w roku szkolnym także do szkoły w Marianowie. Dla naszego miasta jest to linia istotna, i do tego istotna jest dla Gminy Piątnica, daje dostęp do całego miasta mieszkańcom Gminy.

W myśl porozumienia Gmina Piątnica płaci w całości koszty wynikające z obsługi tej linii w  granicach administracyjnych Gminy. Dodatkowo Gmina ponosi 20% w kosztu tej linii w granicach administracyjnych miasta. 

Domasiewicz, Prosiński, Kowalewski dopominali się konkretów, ile to będzie kosztowało, jakie są spodziewane koszty i jaka dopłata Piątnicy. „Jak nie potraficie podać kwot, bądź korzyści jakie z tego porozumienia będą płynęły, to prosiłbym o odpowiedź, czy ta linia się zbilansuje czy mieszkańcy będą dokładać” - pytał lekko zirytowany Zbigniew Prosiński.

_MG_7904.jpg
Sesja Rady Miasta w Hali Kultury

 

- Gmina Piątnica będzie zaliczkowo dawała dotacje, która będzie rozliczana po zakończeniu roku – wyjaśniała skarbnik miasta Elżbieta Parzych. - W taki sposób, że spółka (MPK) policzy koszty, ile kosztowały przejazdy poza terenem miasta, czyli na terenie Gminy Piątnica i w 100 % te koszty pokryte będą przez Gminę Piątnica. 

Radni ciągle dopytywali o konkretne kwoty jakie padają w porozumieniu. - Tak samo jak nasz samorząd – odpowiadała z pewnym niedowierzaniem - tak Piątnicę obowiązuje ustawa o finansach publicznych, i ani nasz samorząd ani samorząd Piątnicy nie może finansować nie własnych zadań – wyjaśniała. - Jeżeli Gmina Piątnica w 100% pokryje nam koszty przejazdu na ich terenie to, czego państwo radni oczekujecie? Że jeszcze będzie dofinansowywać przejazdy na terenie miasta? To jest nasze zadanie. A udało się wynegocjować, że jeszcze Piątnica dopłaci.

Ciągle nie podając kwoty wiceprezydent Garlicki tłumaczył, że „Mamy to wszystko policzone, ale podawać takie przypuszczalne liczby w przestrzeń publiczną, spowoduje to, że będzie żyło swoim życiem, a może znacznie odbiegać od prawdy”. Zapowiedział jednak podawanie kwot na koniec roku. Można wnioskować, że strach przed opinią publiczną, aby ona nie poznała szczegółów blokował udostępnienie jawnej informacji radnym.
Prosiński z niedowierzaniem tłumaczył, że wie co to są kwoty szacunkowe i rozumie ich wartość. - Powinniście być przygotowani do tej sesji i wiedzieć, że pytania o finanse będą padały – dodawał z uśmiechem. Dopiero radny Nadolny zauważył, że radni nie otrzymali tego porozumienia.
Niestety, ciągle żadna kwota nie padała. Więc my ja podajemy. W porozumieniu zapisane jest, ze za 2021 rok Gmina Piątnica wpłaca do Miasta 40 tys. zł dotacji, która na koniec roku zostanie rozliczona. W zależności od kosztów funkcjonowania linii Gmina będzie musiała dopłacić, albo otrzyma zwrot.  

Wiceprezydent w swoich wypowiedział nawiązywał czasem do nieudanych rozmów m.in. z Gminą Łomża i liczył na ich tymczasowość.

 - Miasto jest aglomeracją, która zabezpiecza większość  życiowych funkcji życiowych i rekreacyjnych nie tylko dla mieszkańców miasta, ale i dla mieszkańców gmin. Powinna być skomunikowana właśnie poprzez MPK. Powody ekonomiczne zdecydowały taki, a nie inny wybór gmin. Wszyscy to rozumiemy, że to jest sytuacja absolutnie przejściowa i jak skończy się pandemia, podejrzewam wszystko wróci do normalności i te puste autobusy PKS-u przestana być finansowane przez państwo. 

 

Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę