Jak działa koło dwumasowe
Koło dwumasowe - wielu kierowców słysząc to sformuowanie zaczyna się denerwować. Dwumasowe koło zamachowe kojarzy się bowiem z wysokimi kosztami naprawy. Czy jednak rzeczywiście jest aż tak źle? Na początek zastanówmy się dlaczego stosowane są dwumasy?Koła dwumasowe zaczęto stosować dość popularnie na początku lat dziewięćdziesiątych. Wtedy to postęp technologiczny pozwolił na podniesienie mocy i momentu obrotowego - przede wszystkim przez zastosowanie turbin w silnikach wysokoprężnych. Koło dwumasowe jest rodzajem koła zamachowego które jest przymocowane do wału korbowego.
Koło zamachowe - w każdym silniku tłokowym ma za zadanie utrzymać pęd silnika i umożliwić 4 suwy pracy - ssanie, sprężanie, pracę i wydech. Tylko podczas suwu pracy jest dostarczana energia do układu silnika. Aby były możliwe trzy pozostałe suwy pracy, trzeba tą energię gdzieś skumulować. Do tego właśnie służy koło zamachowe. Dodatkowo koło zamachowe służy do eliminacji drgań wywołanych pracą silnika. Gdyby go nie stosowano, jazda samochodem byłaby bardzo nieprzyjemna - cała karoseria by drgała, a elementy przeniesienia napędu ulegałyby szybkiemu zużyciu.
Dodatkowo warto zaznaczyć, że im większe i cięższe koło zamachowe tym płynniej pracuje silnik, jednak jego praca jest płynniejsza, ale generowany moment obrotowy jest mniejszy. Natomiast lżejszy element pozwala osiągnąć lepsze osiągi, jednak mniej tłumi drgania i silnik może pracować nie równo.
Gdy w silnikach diesla zaczęto stosować turbiny i osiągać coraz wyższe parametry mocy i momentu obrotowego, należało też zwiększyć rozmiary i wagę kół zamachowych. To jednak w efekcie ograniczałoby osiągi silnika i zwiększało masę całego układu. W pogoni za coraz lepszymi osiągami oraz ekonomią wymyślono koła zamachowe - dwumasowe.
Dlaczego stosuje się dwumasowe koło zamachowe?
Dwumasowe koła zamachowe dzięki swej budowie, potrafią osiągnąć dużo lepszy efekt płynności pracy silnika i tłumienia drgań niż sztywne koła o tych samych rozmiarach. Koło dwumasowe, podobnie jak sztywne koło jest umieszczone na wale korbowym. Jednak jest zbudowane z dwóch mas - masy pierwotnej i masy wtórnej. Inaczej mówiąc składa się z dwóch talerzy, z których jeden jest połączony bezpośrednio z wałem korbowym, a drugi jest połączony z pierwszym za pomocą łożysk ślizgowych oraz sprężyn łukowych. Dzięki temu oba talerze mogą sie obracać względem siebie nawet do 90 stopni. Umożliwia to tłumienie drgań skrętnych. Drugi talerz współpracuje ze sprzęgłem i przenosi moment obrotowy na skrzynię biegów. Dzięki takiemu rozwiązaniu drgania i gwałtowne wzrosty momentu obrotowego są znacząco niwelowane.
Zalety kół dwumasowych
Zastosowanie dwumasowego koła zamachowego pozwoliło uzyskać:
-
lepsze osiągi silników (wyższy moment obrotowy, lepsza reakcja na gaz)
-
wyższy komfort podróżowania
-
mniejsze zużycie elementów przeniesienia napędu
-
mniejszą wagę całego silnika
-
mniejsze spalanie (nawet o 5%)
Jak widać powyżej, tak "straszne" w oczach wielu kierowców dwumasowe koło zamachowe, daje bardzo dużo wymiernych korzyści.
Zużycie koła dwumasowego
W rzeczywistości jednak sztywnego koła zamachowego nie da się łatwo zużyć - natomiast uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego to dość częsty powód wizyty w warsztacie. Jak i dlaczego dochodzi do zużycia koła dwumaswego?
Mówi się, że przeciętnie koło dwumasowe powinno wytrzymać między 150 - 250 tys kilometrów. Są oczywiście od tej zasady wyjątki. Dużo zależy od warunków w jakich najczęściej jeździmy oraz samego sposobu jazdy.
To co jest najczęstszą przyczyną awarii koła dwumasowego, jest tłumik drgań skrętnych. Sprężyny łukowe ulegają z czasem zużyciu, a nawet pękają. Dwumasa zaczyna stukać i nie spełnia już swojego zadania.
Jak wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego?
Na szczęście uszkodzenie koła dwumasowego można odsunąć w czasie. Dobre zwyczaje kierowcy mogą znacząco wydłużyć żywotność koła dwumasowego. Przedstawiamy kilka najlepszych metod:
-
Unikaj jazdy na zbyt niskich obrotach - w razie potrzeby redukuj bieg. (nigdy nie jedź z obrotami poniżej 1500 RPM)
-
Nie ruszaj nigdy na biegu wyższym niż 1, unikaj też ruszania z niskich obrotów - zawsze dodaj trochę gazu i płynnie popuszczaj sprzęgło
-
Unikaj długotrwałego rozgrzewania silnika na biegu jałowym.
-
Unikaj zwiększania prędkości obrotowej silnika bez załączonego biegu (tzw. przegazówki)
-
Nigdy nie odpalaj i nie gaś silnika bez wciśniętego do końca pedału sprzęgła.
-
Pozbądź się zbędnego obciążenia, którego w danym momencie nie potrzebujesz: np. przyczepka, niepotrzebne rzeczy wożone w bagażniku, bagażnik dachowy itp.
Zastosowanie powyższych rad wydłuży również żywotność skrzyni biegów i innych elementów układu napędowego.
Warto zauważyć, że źle rozumiany eco-driving może spowodować, że Twoja dwumasa ulegnie uszkodzeniu znacznie szybciej. Warto więc dobrze zrozumieć jak działa koło dwumasowe.
Jeśli jednak stoisz już przed wymianą koła dwumasowego, warto byś odwiedził sklep internetowy https://www.sprzeglo.com.pl
Znajdziesz tam części przeniesienia napędu do każdego samochodu:
-
kompletne sprzęgło
-
Zestawy z dwumasą
-
koła zamachowe
-
tarcze sprzęgła
-
elementy sprzęgieł sterownych hydraulicznie (pompa sprzęgła, siłownik, wysprzęglik centralny)
-
elementy do sprzęgieł hydrokinetycznych
Oferujemy części w atrakcyjnych cenach - często nawet o połowę taniej niż w ASO.
A co jeśli stwierdzisz, że nawet te ceny są zbyt wysokie?
Koło dwumasowe można też zastąpić w wielu popularnych modelach sztywnym kołem zamachowym. Producenci tacy jak Valeo lub Aisin przygotowali specjalne zestawy konwersji w których tłumiki drgań skrętnych zostały umieszczone w tarczy sprzęgła. Zastosowanie takiego rozwiązania dane podwójne korzyści ekonomiczne. Sztywne koło zamachowe właściwie nie ulega zużyciu, więc raczej już nigdy w przyszłości nie trzeba będzie go wymieniać - wystarczy wymiana samej tarczy sprzęgła z dociskiem. Dodatkowo już na samym początku uzyskujemy oszczędność, ponieważ zestaw konwersji na sztywne koło jest tańszy od zestawu z dwumasą. Warto jednak pamiętać, że wszędzie gdzie są oszczędności - są też kompromisy. W tym przypadku - komfort jazdy może nieznacznie spaść, względem oryginalnej dwumasy. Jednak w starszych samochodach o niewielkiej wartości, takie rozwiązanie może okazać się najrozsądniejsze.
Koło dwumasowe nie takie straszne
Podsumowując: koło dwumasowe to nie samo zło. Zastosowanie masy pierwotnej i wtórnej w kołach dwumasowych ma swoje konkretne cele i nie jest to spisek producentów. Obecnie coraz więcej samochodów posiada dwumasę - nawet małe silniki benzynowe. Jest to spowodowane wyśrubowanymi normami emisji spalin. 3 cylindrowy silnik jeszcze bardziej potrzebuje "wyrównywania" pracy niż cztero cylindrowy. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości każde auto "nie elektryczne" będzie posiadało dwumasę w układzie napędowym.
tekst płatny