Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 24 listopada 2024 napisz DONOS@

90-lecie Diecezji Łomżyńskiej

Główne zdjęcie
Ks. Jacek Czaplicki, ks. Jan Krupka i Ryszard Kosakowski

W tym roku przypada 90. rocznica utworzenia po 123 latach zaborów i I wojnie światowej Diecezji Łomżyńskiej, w której siedzibą biskupa i kurii jest od początku Łomża. Z okazji okrągłej rocznicy na poziomie diecezjalnym odbędzie się tylko konferencja historyczno-teologiczna 24. października, a następnego dnia w niedzielę – obchody na szczeblach parafialnych, czyli „liturgicznie” na mszach świętych. O zaskakująco skromnym „programie” jubileuszu wspólnoty, liczącej przecież ponad pół miliona ludzi, poinformowali księża: Jan Krupka, rzecznik prasowy kurii, i Jacek Czaplicki, który jako diecezjalny koordynator o wiele chętniej mówił o Światowych Dniach Młodzieży.

Okazją do posłuchania sympatycznych księży była zwołana przez nich konferencja prasowa. - 90 lat to dużo i... niedużo na tle ponad 1000-letniej historii Polski - zagaił ks. Jan. - Dorobek historii chcemy podsumować, Bogu za to podziękować, w kontekście planów przygotowań do 100-lecia.
Podczas zapowiedzianej na sobotę,. 24. października, konferencji w Centrum Kultury mają zostać przedstawione analizy posługi biskupów łomżyńskich i omówione wyzwania na przyszłość, aby – jak to ujął ks. Jacek – proces nowej ewangelizacji toczył się 10 lat i dotknął całej diecezji. Służyć temu będzie roczne „szkoła wiary”, do której mieliby uczęszczać przedstawiciele parafii i wspólnot w nich działających. - Bogata historia, a współczesność boryka się z problemami... – westchnął ks. Jacek, przywołując dwa: demografię i wyjazdy młodych do większych miast, nie zawsze na studia, i za granicę; oraz laicyzację, czyli zeświecczenie młodych. Duszpasterz młodzieży planuje szukać przez 10 lat „metod, aby te procesy zatrzymać”. Jego zdaniem, nie masowe koncerty, a „osobiste docieranie do serca człowieka z przesłaniem ewangelii” jest najlepszą „pracą u podstaw na 90-tkę”.

Z ŚDM od Łomży do Ostrołęki i Krakowa
Ważnym elementem świętowania 90-lecia Diecezji Łomżyńskiej jest peregrynacja znaków: krzyża i ikony Światowych Dni Młodzieży. Drugi etap peregrynacji zacznie się 19. października: około 100 duchownych i drugie tyle świeckich może otrzymać nominację na „Ambasadora ŚDM”, żeby przez obecność i zainteresowanie promować tę inicjatywę, poprzedzającą spotkanie ŚDM w lipcu 2016 r. z papieżem Franciszkiem w Krakowie (26. - 31. lipca). Od 20. do 25. lipca młodzi z całego świata będą w diecezjach, przygotowujących program religijno-kulturalno-turystyczny. Do naszej diecezji zgłosiło się już ok. 700 chętnych, m.in., z Salwadoru, Brazylii, Łotwy, Litwy i Rosji oraz Włoch, skąd ma przybyć najwięcej gości. W obchody diecezjalnego 90-lecia z ŚDM ma wpisać się również wiosną w sobotę i niedzielę przed Wielkanocą spotkanie ŚDM Diecezji Łomżyńskiej w Ostrołęce, festiwal 19. czerwca ku czci bł. Karoliny Kózkówny w Płonce Kościelnej i... Gościniec Łomżyński. Ks. Jacek zauważył też, że „wszystko ma swój wspólny mianownik”, gdyż w 2016 roku będziemy świętować 1050 rocznicę Chrztu Polski. Zachęcił, aby w parafiach, szkołach i grupach przyjaciół rejestrować się do udziału w Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie, ponieważ im wcześniej, tym większa pewność, że będzie się miało zakwaterowanie w mieście, a nie daleko od centrum. Na razie zgłosiło się ok. 200 młodych chętnych do wyjazdu na tydzień, lecz Diecezja Łomżyńska już zgłosiła rezerwacje dla 5000 młodych, którzy oszczędzą i wpłacą 621 zł za pakiet, w tym posiłki.

 

Mirosław R. Derewońko


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę