Rada bez ulg
Rada gminy nie może stosować ulg podmiotowych w podatku lokalnym – uznał WSA w Poznaniu. Błędów w uchwale jednej z gmin dopatrzył się prokurator rejonowy. Rada podpoznańskiej gminy Czerwonak podjęła w kwietniu 2007 roku uchwałę w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości podatników, którzy zwiększyli zatrudnienie tworząc nowe miejsca pracy na terenie gminy i określenia warunków udzielenia pomocy w formie zwolnienia.W treści aktu zawarto zapisy określające także kwoty zwolnień w podatku od nieruchomości.
Uchwałę w postępowaniu przed sądem
administracyjnym zakwestionował prokurator, który w skardze uznał, że
radni przekroczyli delegację ustawową podejmując decyzję w sprawie ulg
podmiotowych od podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy ustawa zawiera
delegację jedynie do uchwalenia zwolnień przedmiotowych.
W
uzasadnieniu podkreślił, iż niedopuszczalne jest stwierdzenie, że skoro
rada gminy uprawniona jest na podstawie art.19 ust.3 ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych do wprowadzania zwolnień na podstawie, to może też
wprowadzić ulgi podatkowe.
W odpowiedzi rada gminy wskazała, iż
z uchwały wynika wprost, iż dotyczy ona nieruchomości wykorzystywanych
na cele działalności gospodarczej której towarzyszy określone
zwiększenie zatrudnienia. Ponadto akt prawny nie wprowadza ulg, a
jedynie tzw. "zwolnienia częściowe".
Zdaniem przedstawicieli
samorządu, przepisy naruszył także prokurator, który nie dopełnił
obowiązku wynikającego z przepisów Prawa o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi a dotyczącego wezwania rady gminy do uchylenia
własnej uchwały, co skutkować winno odrzuceniem skargi.
Wojewódzki
Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł jednak, że prokurator miał prawo
złożyć skargę, a ponadto zastrzeżenia do uchwały są zasadne.
Zdaniem
sędziów, prokurator ma w postępowaniu sądowoadministracyjnym szczególną
pozycję i może składać skargi na akty prawa miejscowego w każdym czasie
i bez potrzeby wzywania do usunięcia naruszenia prawa. Dodatkowo
podkreślono, że prokurator jest odrębną osobą skarżącą i nie obowiązują
go reguły dotyczące tych podmiotów, które wnoszą skargę do sądu
administracyjnego ze względu na swój interes prawny.
Odnosząc
się do treści skargi sąd zaznaczył, iż przepisy ustawy o podatkach i
opłatach nie dają gminie kompetencji do wprowadzenia zwolnień lub ulg
podmiotowych jak też wprowadzania ulg przedmiotowych. Tymczasem, jak
wynika z zaskarżonej uchwały, zwolnieniu z podatku od nieruchomości w
określonym w niej stopniu uzależnionym od utworzenia nowych miejsc
pracy są przedsiębiorcy, przy czym kwota zwolnienia uzależniona jest od
ilości stanowisk pracy i stanowi iloczyn kwoty i liczby
nowozatrudnionych osób.
Sędziowie zaznaczyli w uzasadnieniu, że
ulga i zwolnienie podatkowego są pojęciami rozłącznymi. „W świetle
literatury przedmiotu oraz orzecznictwa sądowego, brak jest podstaw do
utożsamiania” – podkreślili.
Zgodnie z ustawą o samorządzie
gminnym, organami nadzoru nad samorządem są Prezes Rady Ministrów i
wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Orzeczenie WSA
/dp/