Konferencja prasowa Kol. Wojciecha Dzierzgowskiego, prezesa ZW PSL
Konferencja prasowa Kol. Wojciecha Dzierzgowskiego, prezesa ZW PSL poświęcona "Narodowemu Programowi Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011" 22 lipca w siedzibie ZW PSL w Białymstoku odbyła się konferencja prasowa Kol. Wojciecha Dzierzgowskiego, prezesa ZW PSL poświęcona "Narodowemu Programowi Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011". Udział w konferencji wzięli także Krzysztof Chlebowicz, burmistrz Tykocina i Zdzisław Dąbrowski, wójt Trzciannego Poniżej treść listu ZW PSL w Białymstoku skierowanego do Grzegorza Schetyny, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Pan
Grzegorz SCHETYNA
Wiceprezes Rady Ministrów
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
W związku z licznymi informacjami medialnymi o planowanej nowelizacji Uchwały RM w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pod nazwą "NARODOWY PROGRAM PRZEBUDOWY DRÓG LOKALNYCH 2008-2011", mówiącymi między innymi o planowanym nowym, na innych niż dotychczas zasadach, podziale środków alokacji między poszczególne województwa, z uwzględnieniem powierzchni województw, ich liczby ludności oraz łącznej długości znajdujących się na ich obszarze dróg gminnych i powiatowych o twardej nawierzchni - uprzejmie proszę - jako partner koalicyjny o zachowanie dotychczasowego podziału środków dotacji pomiędzy województwa.
Prośbę swoją uzasadniam obawą o zmniejszenie dotacji dla województwa podlaskiego, które posiada wskaźnik gęstości dróg o twardej nawierzchni 52,9 km/100 km2 przy średniej krajowej 79,9 km/100 km2. Województwo nasze zajmuje 15 miejsce w kraju pod tym względem co jednocześnie oznacza bardzo duże potrzeby w zakresie modernizacji i budowy dróg.
Województwo podlaskie posiada wiele atutów predysponujących je w pierwszej kolejności do realizacji celów Programu, których nie posiadają inne województwa, np:
- intensywnie rozwija się tutaj rolnictwo a głównie chów bydła i produkcja mleka około 2 mld kg rocznie co stanowi ponad 20% krajowej kwoty mlecznej;
- dynamicznie rozwija się przetwórstwo mleka, znajdują się tutaj największe zakłady "MLEKPOL" Grajewo i MLEKOWITA Wysokie Mazowieckie;
- rośnie ruch turystyczny ze względu na niepowtarzalne gdzie indziej walory przyrodniczo - krajobrazowe oraz zróżnicowanie narodowościowe i kulturowe;
- znajdują się tutaj 4 parki narodowe, w tym Białowieski Park Narodowy - jedyny w Polsce obiekt wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Ludzkości, uznany przez UNESCO za Światowy Rezerwat Biosfery;
- jest granicą wewnętrzną ale i zewnętrzną Unii Europejskiej.
Wymienione atuty predysponują do realizacji celów Programu mających na względzie zwiększenie płynności ruchu i poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego oraz tworzenie powiązań sieci dróg prowadząc do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych. Transport mleka bezpośrednio z gospodarstw do zakładów odbywa się po drogach gminnych i powiatowych, które obecnie są w złym stanie technicznym i wymagają budowy nawierzchni. Transport gotowych produktów wymaga powiązania z siecią dróg wojewódzkich i krajowych. Rosnący ruch turystyczny zobowiązuje do zwiększenia jego płynności i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Ochrona granicy wewnętrznej i zewnętrznej UE wymaga szybkiego przemieszczania służb i straży w celu zapewnienia skuteczności działań.
Uprzejmie proszę o pozytywne rozpatrzenie prośby i zachowanie dotychczasowego podziału środków dotacji pomiędzy województwa.
Białystok, 22 lipca 2009 r.