16 grudnia br. z udziałem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusza Engelhardta odbyło się II posiedzenie Międzynarodowej Grupy Koordynującej wdrożenie projektu Rail Baltica.
Podczas spotkania delegacje Estonii, Łotwy, Litwy i Polski zaprezentowały stan zaawansowania prac nad projektem Rail Baltica oraz sposoby aktywizowania przewozów pasażerskich oraz towarowych na tej linii.
Uczestnicy
posiedzenia - w tym Europejski Koordynator Projektu Rail Baltica Pavel
Telicka - podkreślili, że realizacja projektu Rail Baltica przyczyni
się do integracji gospodarczej i społecznej państw bałtyckich z całym
obszarem Unii Europejskiej.
26 listopada br. PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały umowy z wykonawcą Studium wykonalności dla odcinka Rail
Baltica od Białegostoku do granicy z Litwą. Długość polskiego odcinka
linii wynosi, w zależności od wariantu przebiegu trasy: 341 km przez
Sokółkę i 374 km przez Ełk. Wykonawca Studium ma na wykonanie tego
zadania 2 lata i rozważy oba warianty przebiegu korytarza. Docelowa
prędkość pociągów wyniesie 160-200 km/h dla pociągów pasażerskich i 120
km/h dla pociągów towarowych.
W pierwszej kolejności, w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, realizowany będzie ok. 66 km
odcinek Rail Baltica Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne).
Orientacyjny koszt całkowity tego zadania wyniesie 485,12 mln PLN, w
tym szacunkowa kwota dofinansowania z Funduszu Spójności wyniesie
310,48 mln PLN. Czas przejazdy na tym odcinku skróci się o ok. 30 min.
W latach 2011-2014 w ramach POIiŚ realizowany
będzie ok. 29 km odcinek Suwałki-Trakiszki-granica z Litwą.
Orientacyjny koszt całkowity przedsięwzięcia to 539,03 mln PLN, a
szacunkowa kwota dofinansowania to 344,98 mln PLN. Czas przejazdu na
tym odcinku skróci się o ok. 15 min.