Obok obchodzonego przez ludowców od roku 1904 Święta Ludowego – drugą ważną uroczystością będącą częścią długoletniej tradycji polskiego ruchu ludowego jest Święto Czynu Chłopskiego.
Uroczystość ta została ustanowiona uchwałą Naczelnego Komitetu
Wykonawczego Stronnictwa Ludowego podjętą 27 czerwca 1936 r., miała być
organizowana przez ludowców corocznie w dniu 15 sierpnia. Wybór tej
daty na dzień patriotycznych chłopskich manifestacji nie był
przypadkowy. 15 sierpnia to religijne święto Matki Boskiej Zielnej
szczególnie uroczyście obchodzone przez mieszkańców wsi, w latach II
Rzeczypospolitej to także Święto Żołnierza, usankcjonowane rozkazem nr
126 z 4 sierpnia 1923 r. ministra spraw wojskowych gen. broni
Stanisława Szeptyckiego dla upamiętnienia walk w obronie ojczyzny
w rocznicę Bitwy Warszawskiej w 1920 r.
W dniu tym – jak
podano w rozkazie – wojsko i społeczeństwo czci chwałę oręża polskiego,
której uosobieniem i wyrazem jest żołnierz. W rocznicę wiekopomnego
rozgromienia nawały bolszewickiej pod Warszawą święci się pamięć
poległych w walkach z wiekowym wrogiem o całość i niepodległość
Polski”.
Święcono więc pamięć poległych żołnierzy, ale
z upływem lat coraz częściej zapominano, że w dramatycznych dla Polski
chwilach w 1920 r. o losach kraju zadecydował głównie chłopski
żołnierz. Że w regularnej milionowej, największej wówczas w Europie,
armii polskiej około 70% żołnierzy stanowili chłopi, że chłop –
Wincenty Witos, premier Rządu Obrony Narodowej poderwał do walki
i wysiłku cały naród. Że na jego apel wieś nie pozostała obojętna, choć
na nią właśnie spadł główny ciężar prowadzenia wojny. Jak zazwyczaj
bywa, sukces ma wielu ojców, natomiast do porażki, do klęski nie
przyznaje się nikt. Wiktoria roku 1920 dla jednych była „cudem nad
Wisłą”, dla innych geniuszem marszałka Józefa Piłsudskiego i jego
towarzyszy broni. Dla chłopów polskich, kierowanych przez polityczny
ruch ludowy – była i jest Chłopskim Czynem.
Po śmierci
Józefa Piłsudskiego 12 maja 1935 r. obóz sanacyjny sięgał do jego
kultu, narzucając społeczeństwu własną interpretację historii. W
świadomości historycznej polskiego społeczeństwa ukształtowany został
obraz polskiej przeszłości przesadnie eksponujący postać i dokonania
Józefa Piłsudskiego, a wręcz dyskredytujący innych polskich mężów stanu
– w tym trzykrotnego premiera Wincentego Witosa, a tym samym i ruch
polityczny ludowców, którym przewodził. Sanacja ograniczyła zakres praw
i wolności obywatelskich. Nie ogłaszając jawnej dyktatury, wprowadzony
został autorytarny system rządów i eliminowano wpływy partii
demokratycznych na społeczeństwo. Prawo zastąpiła siła oraz sfingowane
procesy polityczne. W latach trzydziestych – czasie nasilonych działań
antydemokratycznych obozu sanacji i wielkiego kryzysu gospodarczego –
pozostające w opozycji Stronnictwo Ludowe – jedyny w tym czasie
polityczny reprezentant interesów polskiej wsi, konsekwentnie walczyło
o demokratyczny kształt Polski oraz godne w niej miejsce dla
chłopów.Główną przesłanką decyzji ówczesnych władz Stronnictwa Ludowego
o ustanowieniu w ruchu ludowym nowego święta politycznego – Święta
Czynu Chłopskiego – była więc chęć przypomnienia i utrwalenia prawdy
o roku 1920, o roli Wincentego Witosa jako premiera Rządu Obrony
Narodowej i masowym udziale polskich chłopów w historycznym
zwycięstwie, które uratowało odrodzone państwo polskie przed sowieckim
zniewoleniem.
W pierwszych obchodach Święta Czynu
Chłopskiego 15 sierpnia 1936 r. udział wzięło ponad dwa miliony chłopów
polskich. Poprzedziła je 29 czerwca wielka chłopska manifestacja
w Nowosielcach, podczas której przyjęto rezolucję, która stała się
dokumentem programowym późniejszych chłopskich wystąpień.
W
„Zielonym Sztandarze” (nr 41 z 30 sierpnia 1936 r.) pisano: „Po
Nowosielcach – 15 sierpnia. Potrójny cel przyświecał tym, którzy
rzucili myśl obchodzenia 16. rocznicy Czynu Chłopskiego. Święto miało
bowiem oprócz celu patriotycznego i religijnego także mocno
wyartykułowany cel klasowy. Masowy udział chłopów w pierwszych
obchodach Święta Czynu Chłopskiego przebiegał pod hasłem: »Polska nie
może być dłużej folwarkiem sanacyjnej elity. Lud chce być
współgospodarzem w państwie i ma prawo nim być«”. Relacje z obchodów
zamieszczane w „Zielonym Sztandarze” i „Piaście” nosiły znamienne
tytuły: Wspaniały przebieg rocznicy Czynu Chłopskiego, Niezliczone
szeregi chłopów pod zielonymi sztandarami.
Ciąg dalszy w Zielonym Sztandarze Nr 33
W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.
W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
- Analityki ruchu na naszych serwisach
- Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
- Personalizowania reklam
- Korzystania z wtyczek społecznościowych
Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).
W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.
Lista Zaufanych Partnerów
Wyrażam zgodę