wtorek, 22 października 2019 napisz DONOS@

Fałszowanie żywności

Fałszerze żywności cieszą się bezkarnością. Prawie zupełną, gdyż ewentualne kary za produkcyjne oszustwa są tak niskie, że ten proceder bardzo się opłaca.

 
 


 

Ostatnia kontrola produktów żywnościowych przeprowadzona przez Inspekcję Handlową pokazuje, że największymi oszustami są mleczarnie. Norm jakościowych nie spełnia prawie 68%. badanego masła i 33 % wszelkiego rodzaju serów. Do masła notorycznie dodawane są tłuszcze roślinne (np. olej palmowy), a więc dużo tańsze zamienniki. W serach stwierdzano zawartość tłuszczu i wody bardzo odbiegająca od wartości zadeklarowanej na etykiecie.

Podobnie jest z innymi produktami. Wymagań jakościowych nie spełnia 33% pieczywa pszennego, co trzeci słoik z przetworami warzywnymi, co szósty z owocowymi. Można też kupić parówki cielęce, w których nie ma ani grama cielęciny. I mielonkę wieprzową składającą się z białka sojowego, kaszy manny, wody, tłuszczu wieprzowego, mięsa i chrząstek drobiowych i tylko 13 % mięsa wieprzowego.

Producenci oszukują na wadze, naklejają etykiety niezgodne z rzeczywista zawartością produktu. Powodem jest chęć zarobku. Handlowcy, szczególnie z dużych sieci wymuszają na producentach niskie ceny. A klienci ? Klienci też chcą tanio kupić. Ale towar tani często znaczy gorszy, w którym składniki szlachetne zamienione są substytutami. Najtańszy zamiennik to woda, którą dodaje się wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe. Efekt to mało mąki w chlebie, masła w maśle, a mięsa w wędlinach.

Czy można coś z tym zrobić? Po pierwsze trzeba zmienić prawo i zwiększyć kary za nieprzestrzeganie przepisów. Po drugie – bezwzględnie egzekwować. I po trzecie musi się zmienić świadomość konsumentów. Jeśli chodzi o prawo – ma się ono zmienić.

Przygotowywana jest właśnie zmiana ustawy o Inspekcji Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych, która wprowadzi wyższe kary pieniężne za uniemożliwianie kontroli artykułów rolno – spożywczych i wprowadzanie do obrotu produktów zafałszowanych. Inspekcja będzie mogła wydać nakaz nie wprowadzania do obrotu takich produktów, wycofania z handlu całej złej partii.

Będzie też możliwość upublicznienia takich praktyk handlowych stosowanych przez nieuczciwych producentów. Te zmiany prawne będą na pewno lepiej chronić konsumentów. Ale, czy oni sami zadadzą w sobie więcej trudu, by nie tylko egzekwować swoje wymagania, ale także wypracować sobie nawyk i umiejętność czytania etykiet na opakowaniach produktów, co niewątpliwie pomoże ocenić jakość tych ostatnich. To niestety będzie trudne. Tymczasem bez współpracy ze strony konsumentów w kwestii fałszowania żywności zmieni się nie wiele.

Będą o tym rozmawiać:

- Stanisław Kowalczyk - zastępca Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych
- prof. Krzysztof Krugier – Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
- Elżbieta Nitecka – prezes Związku Prywatnych Przetwórców Mleka

 

 
agro

  WIĘCEJ W DZIALE  
Słabe plony 07.08.2008
 
Poprawki do programu 06.08.2008
 
Owocowa katastrofa 06.08.2008
 
Do wyjaśnienia 06.08.2008
 
Uwaga pożar 05.08.2008
 
Szacowanie strat 05.08.2008
 
Sianokosy 05.08.2008
 
Rzepak w dół 05.08.2008
 
Rekordowy 2007 04.08.2008
 
Żniwa na Opolszczyźnie 04.08.2008
 
 
TAK JAK W UNII
 
 
 
     
   
     
Limity w mleku
 
Biomasa w Europie
 
Izby rolnicze
 
 
DLA DZIAŁKOWCÓW
 
 
 
     
   
     
Kalendarz biodynamiczny - sierpień 2008
 
Ściółkowanie
 
Letnie byliny
 
 
 
CENY I KOMENTARZE
 
 
    Rzepak 07.08.08.  
    Otręby i oleje 07.08.08.  
    Owoce i warzywa 06.08.08.  
    Zboże i prosięta 06.08.08.  
    Wieprzowina 05.08.08.  
    Gęsi 05.08.08.  
 
 
PORADNIK
 
 
    "Smaki polskie" - na lato  
    "Smaki polskie" - cz. 3  
    "Smaki polskie" - cz. 2  
    "Smaki polskie" - cz. 1  

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę