IX. INFRASTRUKTURA ENERGETYCZNA PRZYJAZNA ŚRODOWISKU I EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA
OŚ PRIORYTETOWA IX: „INFRASTRUKTURA ENERGETYCZNA PRZYJAZNA ŚRODOWISKU I EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA” Informacja sporządzona zgodnie ze zmodyfikowaną wersją „Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”, którą Minister Rozwoju Regionalnego p. Elżbieta Bieńkowska podpisała w dniu 26 maja 2008r. Pełną treść dokumentu (wersja 2.0) wraz z załącznikami można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, pod adresem: http://www.funduszspojnosci.gov.pl/20072013/Dokumenty/Program+i+uszczegolowienie/
OŚ PRIORYTETOWA IX: „INFRASTRUKTURA ENERGETYCZNA PRZYJAZNA ŚRODOWISKU I EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA”
Informacja sporządzona zgodnie ze zmodyfikowaną wersją „Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”, którą Minister Rozwoju Regionalnego p. Elżbieta Bieńkowska podpisała w dniu 26 maja 2008r.
Pełną treść dokumentu (wersja 2.0) wraz z załącznikami
można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego, pod adresem:
http://www.funduszspojnosci.gov.pl/20072013/Dokumenty/Program+i+uszczegolowienie/
System wdrażania IX osi priorytetowej:
Instytucja Zarządzająca:
- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych
Instytucja Pośrednicząca:
- Ministerstwo Gospodarki, Departament Funduszy Europejskich
Instytucje Wdrażające:
- Działania 9.1, 9.2 i 9.3: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Działania 9.4, 9.5 i 9.6: Instytut Paliw i Energii Odnawialnej
Działania, dla których NFOŚiGW jest Instytucją Wrażającą, to:
• Działanie 9.1 pn.: „Wysokosprawne wytwarzanie energii”
• Działanie 9.2 pn.: „Efektywna dystrybucja energii”
• Działanie 9.3 pn.: „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej”
Planowana alokacja środków na działania 9.1, 9.2 i 9.3 [mln euro]:
|
Ogółem |
Środki UE (Fundusz Spójności) |
Środki publiczne krajowe |
Środki prywatne |
Działanie 9.1 |
418,86 |
83,77 |
18,68 |
316,41 |
Działanie 9.2 |
163,58 |
139,04 |
3,21 |
21,33 |
Działanie 9.3 |
110,54 |
55,27 |
55,27 |
0,00 |
Razem |
692,98 |
278,08 |
77,16 |
337,74 |
Tryb przeprowadzania naboru i oceny projektów:
Realizowane projekty będą wybierane w ramach procedury konkursowej.
Ocena
projektów dokonywana będzie w oparciu o kryteria zawarte w Załączniku
nr 1 do opisu szczegółowego PO IiŚ pn.: „Kryteria wyboru projektów”.
Szczegółowe
informacje dotyczące trybu i zasad naboru oraz oceny wniosków dostępne
są w Załączniku nr 2 do opisu szczegółowego PO IiŚ pn.: „Organizacja
systemu oceny i wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko”.
Ostateczną decyzję w sprawie dofinansowania projektu podejmuje:
- Minister Gospodarki (instytucja pośrednicząca),
- Komisja Europejska – w przypadku projektów o wartości powyżej 25 mln euro.
Instytucją
podpisującą umowę o dofinansowanie projektu jest Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (instytucja wdrażająca).
DZIAŁANIE 9.1 - WYSOKOSPRAWNE WYTWARZANIE ENERGII
Cel działania:
Zwiększenie sprawności wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.
Przykładowe rodzaje projektów:
1. Budowa lub przebudowa jednostek wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w wyniku której jednostki te będą spełniały wymogi dla wysokosprawnej kogeneracji określone w dyrektywie 2004/8/WE.
2. Budowa lub przebudowa jednostek wytwarzania ciepła, w wyniku której jednostki te zostaną zastąpione jednostkami wytwarzania energii w skojarzeniu spełniającymi wymogi dla wysokosprawnej kogeneracji określone w dyrektywie 2004/8/WE.
W ramach działania wyklucza się wsparcie dla technologii współspalania paliw kopalnych i biomasy lub biogazu oraz budowy lub przebudowy obiektów energetycznych spalających odpady komunalne (które będą wspierane z działania 2.1).
Typ beneficjentów:
1) Przedsiębiorcy,
2) Jednostki samorządu terytorialnego oraz
ich grupy ze wskazaniem beneficjenta wiodącego (związki, stowarzyszenia
i porozumienia);
3) Podmioty wykonujące usługi publiczne na
podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w
których większość udziałów lub akcji posiada samorząd terytorialny,
4) Podmioty
wybrane w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów
o zamówieniach publicznych, wykonujące usługi publiczne na podstawie
umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego.
Minimalna wartość projektu – 10 mln PLN
Maksymalna kwota wsparcia:
Dla jednostek wykorzystujących nieodnawialne źródła energii maksymalna kwota wsparcia wynosi 20 mln PLN.
Maksymalny udział dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu(*):
- Dla projektów objętych krajową pomocą regionalną – 20% wydatków kwalifikowalnych.
-
Dla projektów objętych horyzontalną pomocą na ochronę środowiska –
zgodnie z maksymalnym dopuszczalnym pułapem pomocy publicznej
określonym w programie pomocowym, ale nie więcej niż 20% wartości
projektu.
(*) - Dofinansowanie obejmuje zarówno środki pochodzące z UE jak i (jeśli takie środki są przewidziane dla danego działania) pochodzące z budżetu państwa w formie współfinansowania krajowego. Dofinansowanie przyznawane jest w formie dotacji rozwojowej lub ujęte w formie wydatków budżetowych państwowych jednostek budżetowych związanych z realizacją projektów w ramach działania.
Minimalny wkład własny beneficjenta:
Minimalny wkład własny beneficjenta zgodnie z zasadami pomocy publicznej.
Pomoc publiczna:
Program pomocy publicznej – rozporządzenie
Ministra Gospodarki w sprawie udzielania pomocy publicznej na
inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy jednostek wysokosprawnego
wytwarzania energii.
Projekt rozporządzenia można znaleźć
na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki w zakładce: Prawo >
Projekty aktów prawnych > Fundusze UE.
Program pomocowy opracowany na podstawie Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 oraz Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Projekty spełniające kryterium nowej inwestycji
mogą otrzymać wsparcie zgodnie z wytycznymi o krajowej pomocy
regionalnej, natomiast projekty niespełniające kryterium nowej
inwestycji mogą uzyskać wsparcie tylko na podstawie pomocy państwa na
rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Okres kwalifikowalności wydatków:
• Okres
kwalifikowalności wydatków dla projektów objętych pomocą publiczną
zgodny z zasadami kwalifikowalności określonymi w programie pomocy
publicznej.
DZIAŁANIE 9.2 - EFEKTYWNA DYSTRYBUCJA ENERGII
Cel działania:
Zmniejszenie strat energii powstających w procesie dystrybucji energii elektrycznej i ciepła.
Przykładowe rodzaje projektów:
1) Budowa (w miejscu istniejącego systemu) lub przebudowa sieci
dystrybucyjnych średniego, niskiego i wysokiego napięcia, mająca na
celu ograniczenie strat sieciowych.
Do dofinansowania będą
kwalifikować się wyłącznie te projekty dotyczące sieci
elektroenergetycznych, które wykażą ograniczenie strat energii o co
najmniej 30% w ramach projektu.
2) Budowa (w miejscu istniejącego systemu) lub przebudowa sieci ciepłowniczych oraz węzłów cieplnych poprzez stosowanie energooszczędnych technologii i rozwiązań.
Typ beneficjentów:
1) Przedsiębiorcy;
2) Jednostki samorządu terytorialnego oraz
ich grupy ze wskazaniem beneficjenta wiodącego (związki, stowarzyszenia
i porozumienia);
3) Podmioty wykonujące usługi publiczne na
podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w
których większość udziałów lub akcji posiada samorząd terytorialny;
4) Podmioty
wybrane w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów
o zamówieniach publicznych, wykonujące usługi publiczne na podstawie
umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego.
Minimalna wartość projektu – 20 mln PLN.
Maksymalna kwota wsparcia – 50 mln PLN.
Maksymalny udział dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu (*):
- 85% wydatków kwalifikowalnych (**).
(*) – Dofinansowanie obejmuje zarówno środki pochodzące z UE jak i (jeśli takie środki są przewidziane dla danego działania) pochodzące z budżetu państwa w formie współfinansowania krajowego. Dofinansowanie przyznawane jest w formie dotacji rozwojowej lub ujęte w formie wydatków budżetowych państwowych jednostek budżetowych związanych z realizacją projektów w ramach działania.
(**) – Uwaga! Rzeczywisty poziom
dofinansowania, odnoszący się do całkowitego kosztu inwestycji, będzie
zazwyczaj kształtować się na zdecydowanie niższym poziomie. Wynika to z
przepisów art. 55 rozporządzenia ogólnego 1083/2006, zgodnie z którymi
w przypadku projektów generujących dochód, które nie są objęte zasadami
pomocy publicznej, wysokość wydatków kwalifikowanych odpowiada luce
finansowej (tj. wartości inwestycji pomniejszonej o wysokość dochodów
generowanych w trakcie funkcjonowania projektu).
Szczegółowe zasady
wyliczania poziomu dofinansowania dla takich projektów określone są w
wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wybranych zagadnień
związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów
generujących dochód.
Minimalny wkład własny beneficjenta:
-
Środki finansowe beneficjenta, będącego jednostką samorządu
terytorialnego lub jednostką podległą, przeznaczone na zapewnienie
wkładu własnego muszą przynajmniej częściowo (5% wydatków
kwalifikowanych) pochodzić ze środków własnych lub pożyczek. Środki te
nie mogą być zastępowane środkami pochodzącymi z części budżetowych
poszczególnych dysponentów, funduszy celowych lub innych środków
publicznych
Pomoc publiczna:
-
Notyfikacja w celu uzyskania pewności prawnej mająca na celu wykluczyć
pomoc publiczną z przedmiotowego działania oczekuje na decyzję KE.
W przypadku negatywnej decyzji KE, wsparcie będzie udzielane zgodnie z zasadami pomocy publicznej.
Okres kwalifikowalności wydatków:
- Okres
kwalifikowalności wydatków dla projektów zgodnie z notyfikacją w celu
uzyskania pewności prawnej (notyfikacja negatywna), która potwierdzi
stosowanie ogólnych zasad udzielania wsparcia zgodnie z rozporządzeniem
1083/2006.
DZIAŁANIE 9.3 - TERMOMODERNIZACJA OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
Cel działania:
Zmniejszenie zużycia energii w sektorze publicznym.
Przykładowe rodzaje projektów:
Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej (*) wraz z wymianą wyposażenia tych obiektów na energooszczędne.
(*) – Poprzez budynki użyteczności publicznej należy rozumieć budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, sportu.
W zakres wydatków kwalifikowalnych wchodzą wydatki poniesione w związku z:
- ociepleniem obiektu;
- wymianą okien, drzwi zewnętrznych oraz oświetlenia na energooszczędne;
- przebudową systemów grzewczych (wraz z wymianą źródła ciepła), systemów wentylacji i klimatyzacji;
- przygotowaniem dokumentacji technicznej dla projektu.
Do wsparcia nie kwalifikują się projekty
realizowane w budynkach użyteczności publicznej, w których ponad 15%
powierzchni całkowitej budynku służy prowadzeniu działalności
gospodarczej lub celom mieszkaniowym.
Wydatki dotyczące powierzchni
przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej lub cele
mieszkaniowe pomniejszają wysokość wydatków kwalifikowanych.
Wydatki związane z termomodernizacją poniesione na odtworzenie elementów obiektów o wartościach artystycznych i zabytkowych będą kwalifikowalne do kwoty, która nie przekracza przeciętnych kosztów odtworzenia podobnych elementów o wartości jedynie użytkowej.
Typ beneficjentów:
1) Jednostki sektora finansów publicznych, tj.:
-
jednostki samorządu terytorialnego oraz ich grupy ze wskazaniem
beneficjenta wiodącego (związki, stowarzyszenia i porozumienia);
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy
kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
- państwowe szkoły wyższe;
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
2) Organizacje pozarządowe, kościoły, kościelne osoby prawne i ich stowarzyszenia oraz inne związki wyznaniowe.
Beneficjentem działania może być jeden podmiot odpowiedzialny za prawidłowość rzeczowej i finansowej realizacji projektu przed instytucją, z którą podpisał umowę o dofinansowanie, odpowiadający za prawidłowość całości wydatków kwalifikowanych, będącym jedynym podmiotem właściwym do kontaktów z instytucjami w systemie realizacji PO IiŚ, przedstawiania wniosków o płatność i otrzymywania środków FS oraz będącym odpowiedzialnym za zapewnienie trwałości projektu zgodnie z art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności.
Minimalna wartość projektu – 10 mln PLN.
Maksymalna kwota wsparcia – 50 mln PLN.
Maksymalny udział dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu (*):
1) organy
władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli
państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, państwowe szkoły wyższe –
100%,
2) Jednostki sektora finansów publicznych tj. jednostki
samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, samodzielne
publiczne zakłady opieki zdrowotnej – 50%,
3) Organizacje pozarządowe, kościoły, kościelne osoby prawne i ich stowarzyszenia oraz inne związki wyznaniowe -50% (**).
(*) – Dofinansowanie obejmuje zarówno środki pochodzące z UE jak i (jeśli takie środki są przewidziane dla danego działania) pochodzące z budżetu państwa w formie współfinansowania krajowego. Dofinansowanie przyznawane jest w formie dotacji rozwojowej lub ujęte w formie wydatków budżetowych państwowych jednostek budżetowych związanych z realizacją projektów w ramach działania.
(**) – Uwaga! Rzeczywisty poziom
dofinansowania, odnoszący się do całkowitego kosztu inwestycji, będzie
zazwyczaj kształtować się na zdecydowanie niższym poziomie. Wynika to z
przepisów art. 55 rozporządzenia ogólnego 1083/2006, zgodnie z którymi
w przypadku projektów generujących dochód, które nie są objęte zasadami
pomocy publicznej, wysokość wydatków kwalifikowanych odpowiada luce
finansowej (tj. wartości inwestycji pomniejszonej o wysokość dochodów
generowanych w trakcie funkcjonowania projektu).
Szczegółowe zasady
wyliczania poziomu dofinansowania dla takich projektów określone są w
wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wybranych zagadnień
związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów
generujących dochód.
Minimalny wkład własny beneficjenta:
Środki
finansowe beneficjenta, będącego jednostką samorządu terytorialnego lub
jednostką podległą, przeznaczone na zapewnienie wkładu własnego muszą
przynajmniej częściowo (5% wydatków kwalifikowanych) pochodzić ze
środków własnych lub pożyczek. Środki te nie mogą być zastępowane
środkami pochodzącymi z części budżetowych poszczególnych dysponentów,
funduszy celowych lub innych środków publicznych.
Pomoc publiczna:
Brak pomocy publicznej.
Projekty,
w których może wystąpić pomoc publiczna będą mogły uzyskać
dofinansowanie po zatwierdzeniu takiej pomocy przez Komisję Europejską.
Okres kwalifikowalności wydatków dla projektów nie objętych pomocą publiczną rozpoczął się w dniu 1 stycznia 2007r.