Jak reklamować wycieczkę?
Deklarowane przez organizatora warunki zakwaterowania lub pobytu nie odpowiadające tym, które zostały zawarte w umowie? - można reklamować Leszek Mironiuk z Inspekcji Handlowej w Białymstoku. Z reklamacją należy zwrócić się bezpośrednio do pilota bądź rezydenta reprezentującego organizatora wycieczki. Pilot ma obowiązek potwierdzenia złożenia reklamacji na piśmie. W wypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki jest obowiązany szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy.
Mając na uwadze to, iż „sprawa może mieć swój finał w sądzie” turysta, który uważa, iż usługa świadczona była niezgodna z zakupioną powinien zadbać o materiał dowodowy, który pomoże mu dochodzić swoich praw. Wskazane byłoby więc wykonanie zdjęć lub sfilmowanie wszystkiego co potwierdza niezgodność z umową.
Kolejną nieprzyjemną sytuacją z jaką może spotkać się turysta może być podwyższenie ceny przez organizatora. Zasadą jest, ze cena usługi ustalona w umowie może być podwyższona, tylko wtedy jeżeli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
1) wzrostu kosztów transportu;
2) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;
3) wzrostu kursów walut.
W okresie zaś 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
W sposób szczegółowy kwestie te uregulowane zostały w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004r., Nr 133, poz. 2268).
Pomocy w zakresie interpretacji umów i porady prawne dotyczące dochodzenia roszczeń w zakresie usług turystycznych konsumenci mogą uzyskać w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Białymstoku ul. Młynowa 21. tel. (0-85)742-80-52.