Obwodnica Łomży w ciągu drogi nr 61...
Najwyraźniej zmienia się koncepcja budowy obwodnicy Łomży. O ile jeszcze do niedawna mówiono, że będzie ona usytuowana w ciągu drogi krajowej nr 63 (Kolno – Zambrów), teraz mówi się już i projektuje ją w ciągu drogi krajowej nr 61 9 Suwałki – Ostrołęka). W czwartek o takim przebiegu obwodnicy Łomży mówił w Ostrołęce Dyrektor Generalny Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek. Także najnowsze plany obwodnicy Łomży jakie dosłano do ratusza wskazują na takie rozwiązanie.
Oto szkice „nowych” wariantów przebiegu obwodnicy Łomży. Zdaniem przygotowujących je projektantów „pod względem ruchu przelotowego i obsługi transportowej m. Łomży najkorzystniejsze są wariant II i III obwodnicy zachodniej”.
Podłączenie drogi krajowej nr 64 Łomża – Jeżewo odbywa się projektowanym odcinkiem drogi Pensa - Piątnica w klasie Gp. w węźle „Michałowo”.
Podłączenie drogi nr 63 Łomża – Zambrów odbywa się projektowaną południową obwodnicą Łomży w klasie GP w węźle „Łomża”. W wariancie I obwodnicy zachodniej węzeł „Łomża” ma wariantową lokalizację. Celem upłynnienia trasy drogi ekspresowej węzeł „Łomża” zlokalizowano w rejonie istniejącego km 147 drogi nr 61 lub km 149.
Pozostałe drogi pozostaną bez zasadniczych zmian trasy.
Wariant II – droga ekspresowa przebiega po kierunku drogi krajowej nr 61 od północy do Łomży a dalej projektowanym odcinkiem drogi nr 677 Łomża – Ostrów Mazowiecka.
Podłączenie drogi krajowej nr 64 Łomża – Jeżewo odbywa się projektowaną drogą i GP w węźle „Michałowo” a podłączenie drogi krajowej nr 63 projektowaną drogą GP w węźle „Konarzyce”.
Wariant III – droga ekspresowa przebiega po kierunku drogi krajowej nr 61 Łomża – Augustów, po północnej stronie Łomży, a na południe od Łomży drogą ekspresową na kierunku drogi krajowej nr 63 Łomża – Zambrów.
Połączenie drogi krajowej nr 64 Łomża – Stare Jeżewo odbywa się projektowanym odcinkiem GP Pensa – Pątnica, jak w wariancie I w węźle „Michałowo”, a droga wojewódzka nr 677 w węźle „Konarzyca”.
Przedstawione propozycje zarówno w wariancie obwodnicy zachodniej jak i obwodnicy wschodniej Łomży uwzględniają różne możliwości poprowadzenia I-go Paraeuropejskiego Korytarza Transportowego (Via Baltica) w rejonie Łomży.