Szkolny Budżet Obywatelski w I LO również zakończony sukcesem
Społeczność I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki wybrała już najlepsze projekty w ramach Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie zagłosowali na dofinansowanie kultowego w szkole wydarzenia, 44 już Tygodnia Kultury Uczniowskiej, na co otrzymali dwa tysiące złotych oraz projekt „Nasze 100 dni do studniówki”. Zyskali dzięki temu kolejne pięć tysięcy na zakup materiałów dekoracyjnych, które będą wykorzystywane podczas kolejnych studniówek. Było to możliwe dzięki współpracy szkoły z realizującym SBO Stowarzyszeniem Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej, dofinansowanym przez Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności.
Szkolny Budżet Obywatelski jest inicjatywą ukierunkowaną na pobudzenie aktywności młodych ludzi w sferze obywatelskiej, społecznej i ekonomicznej. Dzięki wielowymiarowości oraz dużym możliwościom, które tak naprawdę ogranicza tylko pomysłowość uczniów, SBO nie tylko zwiększa ich kreatywność, ale też uczy współdziałania w zespole, efektywnej pracy oraz daje możliwości nabycia umiejętności, które przydadzą się młodzieży już wkrótce, kiedy zmierzy się z dorosłością.
Stowarzyszeniu Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej zależy również na tym, by było to działanie długofalowe, kształtujące świadomych obywateli, mających wiedzę i umiejętności pozwalające bez problemu poruszać się w świecie projektów, grantów i budżetów obywatelskich.
– Jest to bardzo wartościowe i pomocne – ocenia ideę SBO Amelia Andrychowska. – Można było w tym projekcie sporo zdziałać, a do tego dużo się nauczyć, bo trzeba było te projekty napisać, przeprowadzić akcję promocyjną, zagłosować – pomogło to nam zabaczyć jak wyglądają takie projekty społeczne, na czym w przyszłości na pewno skorzystamy.
Dzieje się tak również dzięki współpracy prezesa Tomasza Wróblewskiego i Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej z innymi podmiotami, choćby Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
– Bardzo się cieszę, że tak pożyteczna inicjatywa jak Szkolny Budżet Obywatelski jest realizowana również w Łomży – podkreśla Dariusz Budrowski, prezes PARP. – Cieszy również to, że jest w nią zaangażowanych tyle młodych osób, mogących w praktycznym aspekcie poznać wiele kwestii, przydatnych w ich późniejszym życiu. Dlatego Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości również włączyła się w te działania i liczę, że w przyszłości będą one kontynuowane.
Podział zadań SBO jest bardzo klarowny: każda z uczestniczących w projekcie czterech łomżyńskich szkół średnich ma pięć tysięcy złotych na projekt twardy, dotyczący określonej inwestycji czy zakupu środków trwałych oraz dwa tysiące na projekt miękki, na przykład sfinansowanie jakiegoś wydarzenia, szkolnej imprezy czy wyjazdu. W I LO nie było żadnych wątpliwości i uczniowie gremialnie zagłosowali na projekt „Organizacja 44 TKU”, zgłoszony przez Alicję Skowrońską i Sebastiana Kozikowskiego. Dzięki znaczącym, dodatkowym środkom miał on w tym roku wyjątkową oprawę, jego program był znacznie ciekawszy oraz pozwolił uczniom na zakupienie nagród dla zwycięzców, cieszącego się coraz większym zainteresowaniem, turnieju szachowego. Poszerzono również formułę wieczorku poetyckiego, a wieńczące TKU sobotnie „Tadeuszki” były dopracowane jak nigdy. Równie dużym poparciem cieszył się, zgłoszony przez Natalię Skrodzką, Amelię Andrychowską, Natalię Miros i Jakuba Trawińskiego, projekt „Nasze 100 dni do studniówki”, który będzie przydatny dla kolejnych generacji uczniów I LO.
– Teraz wszystko jest drogie – wyjaśnia Amelia Andrychowska. – Nasza szkoła organizuje studniówkę w tym budynku, a do tego każda klasa oddzielnie dekoruje swoją salę lekcyjną. Chcieliśmy pomóc maturzystom, żeby nie musieli płacić dużych pieniędzy za materiały do dekorowania tych sal, dlatego napisaliśmy projekt, który zawierał materiały dekoracyjne, oświetlenie, a nawet czerwony dywan, żeby to wszystko ładnie wyglądało. I wszystko się udało: projekt przeszedł, z czego bardzo się cieszę, bo sama jestem maturzystką, a to naprawdę duża pomoc. Zaznaczyliśmy, że te materiały nie są przeznaczone tylko dla naszego rocznika, że zostaną w szkole i będą wykorzystywane przez kolejne pokolenia uczniów, dlatego społeczność szkoły uznała, że warto zagłosować na ten projekt.
Szkolny Budżet Obywatelski w I LO został podsumowany specjalnym spotkaniem. Koordynatorzy projektu: Krzysztof Szałkowski, Klaudia Szałkowska, Piotr Bujalski, Bartosz Korwek, Aleksandra Zaczek, Ewelina Wiśniewska, Maria Domańska i wspomagająca ich opiekunka samorządu szkolnego Katarzyna Lipska oraz autorzy zwycięskich projektów otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki. Prezes Tomasz Wróblewski i członek zarządu Łomżyńskiego Klastra Ekonomii Społecznej Krzysztof Kozicki podsumowali projekt, a dr Stanisław Kaczyński, wykładowca Akademi Nauk Stosowanych w Łomży, zapoznał młodzież z metodami zyskownego inwestowania w obecnych czasach.
– Chciałbym bardzo podziękować Stowarzyszeniu Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej i jego przedstawicielom za to, że ten projekt mógł być realizowany również w naszej szkole, ponieważ są to wymierne środki finansowe – podsumowuje dyrektor I LO Jerzy Łuba. – Myślę, że realizując taki obywatelski program mieliśmy pierwszą namiastkę tworzenia budżetu – akurat w wymiarze szkolnym, ale podobne zasady obowiązują również przy tworzeniu budżetu miejskiego czy gminnego, gdzie nasze miasto skupia w swoich kompetencjach dwa ośrodki, to jest gminę i powiat, myślę więc, że to, co uczniowie tutaj realizowali, dawało im pewien obraz tej rzeczywistości. Pragnę również gorąco podziękować pani profesor Katarzynie Lipskiej, która koordynowała ten projekt w naszej szkole oraz wszystkim uczniom: za to, że w nim uczestniczyli, głosowali i dokonali, mam nadzieję, właściwego wyboru.
I LO już zyskało dzięki Szkolnemu Budżetowi Obywatelskiemu