ŁoKeR już dostępny dla mieszkańców
Już po raz piąty w Łomży startuje rower publiczny. Od 1 maja mieszkańcy i goście mogą korzystać z Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej, która na terenie miasta ma 15 stacji. Do dyspozycji mają 100 rowerów tradycyjnych i 30 elektrycznych. W stosunku do ubiegłego roku ceny zostały na tym samym poziomie, choć zaszła jedna istotna zmiana.
Do końca października ponownie można już korzystać z Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej. Co prawda nie udało się miastu porozumieć z operatorem co do wcześniejszego uruchomienia, to pierwszy dzień funkcjonowania, ze względu na prognozowaną słoneczną pogodę, może służyć wycieczkom rowerowym. Ceny zostały utrzymane na ubiegłorocznym poziomie. Wypożyczenie roweru tradycyjnego do 15 minut jest bezpłatne. Korzystanie z niego od 16 do 60 minut kosztuje 2 zł. Każda rozpoczęta kolejna godzina to już koszt 4 zł. W przypadku rowerów elektrycznych nie ma bezpłatnych przejazdów. Za pierwsze 15 minut należy zapłacić 1 zł, a od 16 do 60 minuty - 3 zł. Za każdą następną rozpoczętą godzinę wypożyczający płaci kolejne 5 zł.
Oczywiście zainteresowana osoba wcześniej musi się zarejestrować przez stronę internetową www.lomzarower.pl, aplikację mobilną nextbike lub kontakt telefoniczny z BOK ŁoKeR (22 123 06 06).
Stacje dokujące, poza jedną, są w tych samych lokalizacjach: Stary Rynek, bulwary, tzw. strzelnica na os. Konstytucji 3-go Maja, Bawełna w rejonie ul. Wojska Polskiego i Studenckiej, Plac Kościuszki, Orlik przy ul. Katyńskiej, Park Wodny przy ul. Wyszyńskiego, okolice Miejskiego Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjnego (skrzyżowanie Sikorskiego-Legionów), Galeria Łomża przy Rondzie Solidarności, ul. Szmaragdowa, Akademia Nauk Stosowanych przy ul. Akademickiej, hala sportowa Szkoły Podstawowej nr 9, Galeria Aleja Park i SM Perspektywa. Najrzadziej wykorzystywana przy Straży Pożarnej została przeniesiona na ul. Przykoszarową w rejon cmentarza. Pozostawienie roweru poza wyznaczonymi stacjami jest możliwe, ale dodatkowo płatne.
Dotychczasowe zainteresowanie rowerem publicznym w Łomży spada. Z danych udostępnionych przez Ratusz wynika, że w roku ubiegłym, w stosunku do najlepszego, czyli 2019 roku, ilość wypożyczeń spadła 3x, podobnie jak i ilość osób zarejestrowanych. W ubiegłym roku ŁoKeR funkcjonował przez niepełny sezon, ponieważ uruchomiony został 7. lipca i działał do końca października. Jak będzie w tym roku przekonamy się jesienią, po zamknięciu usługi.
Uruchomienie Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej kosztowało 3.087.250,80 zł, z czego instalacja i uruchomienie pochłonęły 1.541.878,80 zł, a obsługa systemu przez 4 lata kolejne 1.545.372 zł, które wypłacane jest w ratach.
ŁoKeRa kwotą 1.065.526,00 zł dofinansowano w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” współfinansowana ze środków Europejskich. Kolejne około 2 mln zł pochodzi już z kasy miasta. Także do miejskiej kasy mają trafić opłaty za korzystanie.