Kolej + do Łomży bez elektryfikacji
Zarząd województwa potwierdził chęć procedowania projektu rewitalizacji linii kolejowych nr 49 i 36 w ramach Kolej +, ale ze względów finansowych, wybrano wariant bez elektryfikacji. Projekt ma szanse realizacji pod warunkiem jednak zwiększenia budżetu programu.
W dniu 30 czerwca 2022 r. Zarząd Województwa Podlaskiego potwierdził wolę dalszego procedowania projektu pn. „Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy” w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej – Kolej + do 2028 roku. Z dwóch wariantów, które znalazły się tym projekcie, zdecydowano o procedowaniu wariantu bez elektryfikacji. Projekt „został zakwalifikowany do realizacji pod warunkiem przyjęcia stosownej ustawy zwiększającej budżet programu, a więc wiążąca umowa pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe będzie podpisana po wejściu w życie ustawy zwiększającej budżet Programu” - czytamy w przesłanym stanowisku samorządu województwa podlaskiego.
Marek Olbryś, wicemarszałek podkreśla, że przywrócenie przewozów wymagać będzie gruntownej przebudowy całej linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża w tym odbudowy Stacji Łomża i wybudowania łącznicy w Śniadowie umożliwiającej bezpośredni wjazd pociągów z kierunku Białegostoku na linię nr 49. Na tym odcinku poza odbudową stacji Łomża planowana jest budowa nowego przystanku osobowego w Konarzycach i Śniadowie – Śniadowo Łącznica. Poza Łomżą i nowo wybudowanymi przystankami odtworzony zostanie peron w miejscowości Koziki. Na odcinku linii nr 36 Śniadowo – Łapy planowana jest modernizacja przystanków w miejscowościach gminnych (Łapy, Sokoły, Kulesze Kościelne, Kołaki) i na tych przystankach będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie. Infrastruktura ma umożliwić pociągom jazdę z prędkością 120 km/h. Dojazd koleją z Białegostoku do Łomży ma trwać 1 godz. 15 minut. W ramach przebudowy będą zmodernizowane wszystkie obiekty inżynieryjne - przepusty, wiadukty, mosty, zabezpieczenia przejazdów kolejowych.
Dopiero po podpisaniu umowy inwestycja będzie mogła być realizowana przez narodowego Zarządcę Infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe. Szacowane koszty realizacji inwestycji bez elektryfikacji wynoszą 617 mln zł, które w 85% zapewni rząd, reszta leży po stronie samorządu województwa.
Inwestycja ma przywrócić ruch pasażerski pomiędzy Łomżą i Białymstokiem. W główniej mierze w przygotowanie projektu zaangażowany jest Marek Olbryś - Wicemarszałek Województwa Podlaskiego.
Przypomnijmy, trwają prace planistyczne także szprychy CPK przez Łomżę, a wybór wriantu inwestorskiego ma być dokonany jeszcze w tym roku. Obie te inwestycje czyli Kolej + i szprycha CPK są na etapie planowania. Ważne, aby planiści połączyli te linie w sposób jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców i jednocześnie optymalny dla powodzenia inwestycji.
Łomżyńskie odcinki kolejowe do realizacji w ramach Kolei Plus