Badania geotechniczne pod kolej w Łomży
W Łomży i okolicy prowadzone są badania geotechniczne związane z budową linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Czytelnik 2 czerwca sfotografował taki pojazd przy ul. Wojska Polskiego w Łomży, na planowanym przebiegu linii kolejowej.
W Łomży i okolicach prowadzone badania geotechniczne dotyczą budowy Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko i są realizowane w ramach drugiego etapu prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ).
Na potrzeby CPK wykonywane są przede wszystkim pomiary geofizyczne, a także płytkie wiercenia i sondowania geotechniczne w celu wstępnego rozpoznania modelu budowy geologicznej dla każdego z czterech kolejowych wariantów tzw. szprychy nr 3 - informuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
„Badania mają nam dostarczyć informacji dotyczących m.in. podłoża budowlanego, głębokości występowania wody, a także np. stref występowania aktywnych procesów geodynamicznych, np. potencjalnych osuwisk, zrywów czy bagnisk, które mogą mieć wpływ na realizację inwestycji” – czytamy w przesłanej informacji.
Ponadto pobierane są próbki gruntu i wody do badań laboratoryjnych w celu określenia ich parametrów geotechnicznych i wstępnej oceny możliwych zanieczyszczeń. Całość prac geologicznych związana z tym etapem, powinna potrwać do końca III kw. tego roku. Prace nad przygotowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko są w zaawansowanej fazie.
Pracownicy Egis Polska proszą o wyrozumiałość względem osób prowadzących badania. Pojazd często musi wjechać w mało dostępne miejsca, aby wykonać niezbędne pomiary. Dane uzyskane z badań posłużą wyborze najbardziej optymalnego wariantu linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Na przełomie sierpnia i września do CPK ma trafić opracowanie wszystkich wariantów z rekomendacją jednego. Ostateczny wybór wariantu inwestorskiego, jak wynika z zapowiedzi, CPK ma dokonać do końca tego roku.