Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 22 listopada 2024 napisz DONOS@

Mieszkańcy nie chcą wyburzeń w Czarnocinie

Czy będą wyburzenia w Czarnocinie, a może planowana linia kolejowa ominie miejscowość. Między innymi o tym i przebiegu wariantów projektowanej linii kolejowej 29 dyskutowano podczas środowych konsultacji kolei CPK w gminie Piątnica.

Na spotkanie z przedstawicielami Egis Polska i Centralnego Portu Komunikacyjnego w świetlicy w Czarnocinie przyszło kilkadziesiąt osób. To drugie już konsultacje z mieszkańcami, które odbywają się podczas prac planistycznych na linii kolejowej Ostrołeka – Łomża – Giżycko. Czarnocin jest jedną z tych miejscowości, w której grożą wyburzenia, nawet w kilku gospodarstwach. Przedstawiciele inwestora czyli CPK i firmy Egis Polska, przygotowującej studium techniczno-ekonomiczno - środowiskowe dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 29 odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko” przedstawili mieszkańcom cztery warianty. Właściwie można je podzielić na dwie grupy, tj. przechodzące przez Czarnocin i w związku z tym wiążące się z wyburzeniami oraz omijające miejscowość. Podczas pierwszych konsultacji, które odbywały się w październiku 2021 roku głównie mówiono o wariancie przechodzącym tuż przy fortach, omijających miejscowość. Konserwator zabytków poleciła jednak wytyczyć dodatkowe warianty, aby ominąć zabytek. 

Podczas spotkania goście rzeczowo naświetlali róże aspekty przyszłej inwestycji. Nawet przy omawianiu wariantów z wyburzeniami, na sali nie było krzyków czy konstatacji projektu, bardziej chęć zrozumienia dlaczego tak. W opinii wszystkich obecnych, także Gminy Piątnica, najlepszym wariantem, akceptowalnym społecznie, jest żółty, czyli przechodzący obok fortów i omijający Czarnocin. Nie pociąga on za sobą wyburzeń i nie dzieli miejscowości na pół. Pracownicy CPK i Egis zachęcali wszystkich do odwzorowania takiego stanowiska w ankietach, które dadzą argumenty podczas wielokryterialnej oceny projektu. Czynniki m.in. społeczne, ekonomiczne, środowiskowe czy populacyjne mają istotny wpływ na ostateczny wybór wariantu inwestorskiego. 

_MG_2856.JPG

Przygotowana mapa, na której oznaczono numery działek, ma pozwolić zainteresowanym osobom określenia odległości od planowanych wariantów, a w związku z tym zgłaszać konkretne wnioski. Linie odwzorowują teren w dwóch wymiarach. Planiści zwracają uwagę na momentami duże pofałdowanie terenu w tej okolicy, co wiąże się z nasypami i estakadami. Planowana linia kolejowa dużych prędkości pozbawiona będzie jakichkolwiek przejazdów na poziomie torowiska. Podobnie jak budowana droga ekspresowa, będzie ogrodzona, z drogami serwisowymi, a przejazd możliwy będzie jedynie pod lub nad torowiskiem. Rodzi to problemy z dojazdem do wielu pól.

Nie wiadomo jeszcze gdzie torowisko będzie na estakadzie, a gdzie na nasypie. To natomiast ma wpływ na budowę dróg dojazdowych do różnych nieruchomości. Szczegóły planiści mają konsultować z Gminą Piątnica, co potwierdził obecny na spotkaniu wójt Artur Wierzbowski. Uwagi czy potrzeby należy zgłaszać do Egis Polska np. za pomocą ankiet lub do Gminy.

Pociąg od strony Łomży przyjedzie prawdopodobnie na estakadzie i na znacznej wysokości pokona Narew, która jest rzeką żeglowną. Wariant żółty, który jest najlepszy ze społecznego punktu widzenia, ma także niższą skarpę od strony rzeki. To wpływa na inny czynnik, czyli ekonomię oraz w najkrótszym przebiegu pokonuje Dolinę Narwi, a to już  wpływ na czynnik przyrodniczy czy środowiskowy. Ta propozycja niezbyt podoba się konserwatorowi zabytków, który boi się ingerencji w zabytek i zaburzenie osi widoku. Przedstawiciele CPK deklarowali, że podpory ewentualnego wiaduktu byłyby przed i za fortami. Ponadto gotowi są „przeznaczyć kilka milionów”, aby zadbać o zabytek. 

Ci, których dotyczyłyby ewentualne wyburzenia dopytywali o terminy. Kiedy będzie wiadomo że będą, jak z odszkodowaniami i ile mieliby czasu na wyprowadzkę. Wszystkie wątpliwości można było wyjaśniać w rozmowach bezpośrednich. Najpóźniej we wrześniu Egis Polska powinien przekazać propozycje wariantu inwestorskiego CPK. Oczywiście może on przyjąć formę hybrydową, czyli na poszczególnych odcinkach, przybierać formę różnych wariantów. Na koniec 2023 roku spodziewane jest zatwierdzenie raportu oddziaływania na środowisko. Wówczas zostanie przygotowany projekt budowlany. Czy ta linia kolejowa zostanie zbudowana? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, jednak w związku z obecną sytuacją geopolityczną w Europie, militarne znaczenie tej linii nie pozostanie bez wpływu na jej budowę. 

Przypomnijmy, takie konsultacje dla terenu gminy Łomża odbędą się w środę 1 czerwca 2022 roku o godz. 17 w Szkole Podstawowej w Konarzycach. Mieszkańcy Łomży z planistami spotkają się w czwartek 2 czerwca 2022 roku o godz. 17 w Hotelu Gromada ul. Rządowa 1a w sali bankietowej. 

 

Uwagi i opinie do 13. czerwca 2022 roku można składać także elektronicznie. Link do Ankiety.

Mapa z numerami działek i proponowanymi wariantami przebiegu linii kolejowej 29.

studium-techniczno-ekonomiczno-srodowiskowe-dla-budowy-linii-kolejowej-nr-29-odc-ostroleka-lomza-pisz-gizycko

Miasto Łomża nie chce rozmawiać o kolei z CPK

Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę