Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 27 listopada 2024 napisz DONOS@

Uwaga, oszuści łowią na „telefon z banku”

Główne zdjęcie
Zdjęcie ilustracyjne

„Proszę ostrzec inne osoby” pisze czytelniczka 4lomza.pl, którą chwilę wcześniej próbowano oszukać metodą na „telefon z banku”. To rodzaj popularnego ostatnio podszywania się pod dowolny numer telefonu zwane spoofingiem.

„Znów uaktywnili się oszuści. Przed chwilą zadzwoniła do mnie Pani, przedstawiła się jako pracownik banku Santander Consumer Bank” – pisze w mailu do redakcji 4lomza.pl czytelniczka, którą próbowano oszukać metodą na „telefon z banku”. To spoofing. Polega to na tym, że osobie do której dzwonią oszuści pojawia się dowolny numer. W wypadku wspomnianej czytelniczki wyświetlił się numer jej centrali banku. Dzwoniąca oszustka zachęcała jeszcze, aby sprawdzić ten numer telefonu w Googlu. Czytelniczka sprawdziła i przyznała, że „numer, który wyświetlił mi się w telefonie to numer centrali do mojego banku”. Tym sposobem doszło do uwiarygodniania rozmówczyni.

Oszustka oznajmiła jej, że „była próba wykonania przelewu z mojego (czytelniczki) rachunku na rachunek innej osoby, której dane są w systemie bankowym z adnotacją jako OSZUST”. Kobieta podająca się za pracownicę banku zaczęła wypytywać ofiarę o kartę kredytową, dowód osobisty oraz zakupy robione przez internet. Na szczęście 40-letnia czytelniczka musiała przerwać rozmowę, bo zadzwonił drugi telefon. To pozwoliło jej na chwilę odwrócić myśli od rozmowy z rzekomym "bankiem”. Po powrocie do przerwanej rozmowy z podającą się za pracownicę banku, czytelniczka stwierdziła, że jest w pracy i nie może rozmawiać, a że ma niedaleko, więc się przejdzie. Tu dzwoniąca bardzo zniechęcała do wizyty, co utwierdziło czytelniczkę, że coś jest nie tak. 

„Zadzwoniłam do oddziału mojego banku i potwierdziło się, że to oszuści” - podsumowuje czytelniczka i prosi aby ostrzec inne osoby. Zastanawiające przy tym jest to, że oszuści wiedzieli w jakim banku "ofiara" ma konto.

Policyjne statystyki wskazują, że ofiarami oszustów padają zarówno ludzie starsi jak i młodsi. To tylko kwestia opowieści, sprzedanej historii i właściwej metody.

Zachowujmy daleko idącą ostrożność. Przy jakiejkolwiek najmniejszej wątpliwości, najlepiej przerwać rozmowę i skontaktować się samemu wybierając numer telefonu swojego banku.

 

25-latka straciła 18 tysięcy złotych 

Oszuści wyłudzili prawie 1,2 miliona złotych


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę