Łomżyniacy lubią duuuże fury
12,7% samochodów osobowych zarejestrowanych w Łomży jest wyposażonych w silnik o pojemności 2,0 l lub większej. Rankomat.pl przygotował raport, z którego wynika, że wspólnie z Ostrołęką zajmujemy pod tym względem 6. miejsce w Polsce. Z drugiej strony tylko 28,7% kierowców z Łomży porusza się autem z silnikiem o pojemności do 1,4 l i pod tym względem jest to jeden z najniższych wyników w kraju.
Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta sprawdza szczególnie przy starszych modelach samochodów. Nowsze mają zazwyczaj mniejsze jednostki napędowe, które często są doładowane i dzięki temu osiągające dużą moc. Biorąc jednak pod uwagę, że średni wiek auta w Polsce wynosi ok. 13 lat, eksperci rankomat.pl przeanalizowali, w którym mieście występuje największy odsetek aut o największej mocy silnika, przyjmując pojemność skokową za kryterium oceny. W rankingu uwzględniono samochody osobowe zarejestrowane w 66. miastach na prawach powiatu. Do jego stworzenia wykorzystano dane GUS, które przeliczono na procentowy udział aut z silnikami o danej pojemności w ogólnej liczbie pojazdów. Miejsce na liście porównywarki jest zależne od procentu, jaki stanowią samochody z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej w ogólnej liczbie aut zarejestrowanych w danym mieście.
Najwięcej samochodów o pojemności 2.0 lub większej jest w Przemyślu. Tam odsetek tych aut wynosi 15,9%. Kolejna jest Biała Podlaska (14.8%), Świnoujście (13,1%) oraz Białystok (13,0%). Bezpośrednio przed Łomżą jest Chełm z 12,9% „dużych” aut. Natomiast na końcu zestawienia znajdują się miasta położone na terenie województwa śląskiego – Świętochłowice wraz z Rudą Śląską (5,7%), Piekary Śląskie (6%) oraz Siemianowice Śląskie wraz z Bytomiem (6,1%).
Łomża w liczbach
Z ponad 30,8 tys. samochodów zarejestrowanych w Łomży ponad 3,9 tys. stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej, a ponad 8,8 tys. to pojazdy z jednostkami napędowymi do 1,4 l. W Suwałkach dla porównania, porusza się więcej aut z silnikami o dużej pojemności skokowej, ale ich procentowy udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych jest niższy. Czy to oznacza, że Łomżyniacy lubią „duże” fury? Jak wynika z zestawienia na pewno można je częściej spotkać na ulicach miasta.
Teoretycznie pojemność silnika wpływa na cenę OC, która dla kierowców z Łomży w III kwartale 2021 roku wyniosła średnio 580 zł i była tym samym niższa o 24 zł od średniej krajowej. Z miast położonych w województwie podlaskim najdrożej było w Białymstoku (658 zł).
Biorąc pod uwagę wszystkie samochody osobowe zarejestrowane w województwie podlaskim, można zauważyć, że 11,7% z nich stanowią auta z silnikami o pojemności 2,0 l lub większej. Ten wynik daje województwu pierwsze miejsce w klasyfikacji. Procentowo najmniej aut o dużej mocy można spotkać w województwie śląskim – 7,2%.
Większość ubezpieczycieli przyjmuje, że duża pojemność silnika ma przełożenie na większe osiągi samochodu. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub wypadku i wpływa na cenę OC. Niestety, o ile w przypadku starszych modeli aut taka zależność faktycznie występuje, to w nowszych samochodach już niekoniecznie. Obecnie silnik o mniejszej pojemności może posiadać zbliżoną lub nawet większą moc niż starsze jednostki napędowe. W III kwartale br. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne płacili właściciele samochodów z największymi silnikami. Na OC pojazdu z silnikiem 3,1 l lub większym przeznaczali oni średnio 746 zł. Tymczasem cena OC w przypadku pojemności silnika do 1 l wynosiła 487 zł (różnica 53,2%).