Wg GPR-u ilość pojazdów na DK61 spadła
Zakończył się Generalny Pomiar Ruchu 2021, który prowadzony jest na drogach krajowych. Pokazuje on nie tylko natężenie ruchu, ale także jego specyfikę. Generalnie ruch wzrasta, ale co ciekawe, wokół Łomży zmalał.
Co pięć lat na drogach krajowych odbywa się Generalny Pomiar Ruchu (GPR). Analiza zebranych danych, jak informuje GDDKiA, służy zarówno przy planowaniu nowych inwestycji, jak też przy podejmowaniu decyzji o przebudowie i modernizacjach. Dane te pomocne będą również przy priorytetowym ujęciu remontów istniejących dróg w ramach ich bieżącego utrzymania. Poprzednie badanie miało miejsce w 2015 roku, a obecne, ze względu na pandemię, trwało 1,5 roku i zakończyło się w 2021.
Okazuje się, że na najważniejszej drodze w rejonie Łomży czyli DK61 natężenie ruchu spadło. Prawdopodobnie, co także dostrzega GDDKiA, ma to związek budową S61 i licznymi utrudnieniami. Wielu kierowców, szczególnie tranzytowych omijało te łomżyńskie odcinki.
DK61
W 2015 roku na odcinku Łomża – Kisielnica ruch ogółu pojazdów wyniósł 15 202. W 2021 roku spadek wyniósł 5% i obecnie na dobę przejeżdża 14 425. Najwięcej jest samochodów osobowych i mikrobusów i tych wg. badania z 2021 roku liczba się w zasadzie nie zmieniła (10 018). Znacząco spadła ilość samochodów ciężarowych (2021 – 361 szt. - spadek o 26%) i ciężarowych z przyczepą (2021 – 2427 szt. – spadek o 20 %). O 12% do 1474 wzrósł ruch samochodów dostawczych.
W 2015 roku na odcinku Kisielnica – Stawiski ogół pojazdów wynosił 7 689 szt. Wg badania z 2021 roku jest ich 5 136, czyli spadek o 33%. Ruch samochodów osobowych i mikrobusów zmniejszył się o 39% do 2441 szt., ciężarowych bez przyczepy spadł o 43% do 179 szt., a ciężarowych z przyczepą zmalał do 1816 szt, czyli spadek o 32%. O ponad 5% wzrósł w 2021 roku ruch samochodów dostawczych – 667 pojazdów.
W 2015 roku na odcinku Łomża – Miastkowo poruszało się 7715 pojazdów. W 2021 roku nastąpił niewielki spadek o ponad 3% i obecnie wynosi 7456 szt. Wzrósł ruch samochodów osobowych i mikrobusów o ponad 4% do 5393 pojazdów. Także o 12% przybyło samochodów dostawczych i w 2021 roku na dobę przejeżdża 835 szt. Znacząco spadł ruch samochodów ciężarowych. Tych bez przyczepy było mniej o 23% - 260 pojazdów, a z przyczepami spadło o 34% do 910 szt.
DK63
W 2015 roku na odcinku Korzeniste – Kisielnica na dobę poruszało się 5256 pojazdów. W 2021 roku nastąpił wzrost o prawie 23% i obecnie wynosi 6456. Osobówek przybyło o prawie 24% do 5280 szt., a dostawczych ponad 63% , czyli jeździ 582 pojazdy. Ciężarowych jest także mniej, bez przyczepy o prawie 5% do 167 szt., a z przyczepą o 4% do 348 szt.
W 2015 roku ruch mierzono na odcinku Łomża – Klimasze (pod Zambrowem), w 2021 roku podzielono to na dwa odcinki Łomża – Podgórze i Podgórze – Klimasze. My zajmiemy się odcinkiem pierwszym, do Podgórza. Ogólnie ruch wzrósł o prawie 40% i w 2021 roku wyniósł 8812 pojazdów. Ma to prawdopodobnie związek z omijaniem robót przy S61. O ponad 56% wzrósł ruch osobówek i mikrobusów do 7223 szt. Dostawczych przybyło 15% i obecnie przejeżdża ich 720 pojazdów na dobę. Spadła ilość ciężarówek, tych bez przyczepy o 18% do 185 szt i o 22% tych z przyczepami do 589 pojazdów.
DK64
W 2015 roku na odcinku Piątnica – Strękowa Góra na dobę jeździło 4 210 pojazdów. W 2021 roku na odcinku Piątnica - Wizna ruch wzrósł o 5% i wyniósł 4 421. Ruch samochodów osobowych wzrósł prawie o 10% do 3 486 pojazdów. Dostawczych przybyło o ponad 11% do 503 samochodów. Ruch ciężarówek spadł. Bez przyczepy jeździ obecnie na dobę 162 pojazdy, czyli o 2% mniej, a z przyczepą mamy 209, tj. spadek o 30%.
Na wszystkich drogach krajowych w rejonie Łomży znacząco spadł ruch autobusowy. W pomiarze nie uwzględnia się dróg wojewódzkich i innych niższych kategorii.
Niezwykle ciekawie zapowiada się badanie za 5 lat. Mamy nadzieję, że zostanie ukończona S61 i to ona może przejąć znaczną część tranzytu z krajów nadbałtyckich i północno-wschodniej Polski. Wcześniejsze symulacje, które prezentował chociażby CPK, wskazywały na wzrost ruchu w przyszłości na S61. Obecnie, jak podaje GDDKiA znacząco przyrósł ruch na S8. Prawdopodobnie część z nich to kierowcy, którzy omijali Łomżę, czy to ze względu na trwające roboty i utrudnienia, inna z powodu ograniczeń nośności.
Na podlaskiej części S8 - w porównaniu do 2015 roku - nastąpił około 48-procentowy wzrost natężenia ruchu ogółem. Średni Dobowy Ruch Roczny, to obecnie 20 948 pojazdów na dobę w porównaniu do 14 154 pojazdów z GPR 2015. Ruch ciężarowy wzrósł o 30 procent.