Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 22 listopada 2024 napisz DONOS@

Mieszkańcy Łomży wybrali zadania BO na rok 2022

Dwa i pół miliona złotych ma do dyspozycji Budżet Obywatelski na rok 2022, jednak komisja, pod przewodnictwem wiceprezydenta Andrzeja Garlickiego, zostawiła 125 tys. zł w rezerwie. Spośród 33 propozycji, zgłoszonych przez mieszkańców Łomży, do realizacji przyjęto 26. Z tej okazji wicewłodarz spotkał się z przedstawicielami mediów w hallu ratusza na ogłoszenie.

Serdeczną atmosferę wiceprezydent podkreślił po młodzieżowemu, wysuwając i zderzając (na niby) pięść ku piąstkom ludzi z redakcji. Przedstawił trzech obywateli, którzy z nim przyszli na podanie wyników głosowania. Stanisław Oszkinis przypomniał, że budżet partycypacyjny ma początki w Porto Alegre w Brazylii - w 1990 r. prowadzono konsultacje z mieszkańcami, co miało zapobiec korupcji urzędników i ułatwić kontrolę społeczną nad inwestycjami miasta. W Polsce Sopot szczyci się najstarszą, 10-letnią historią budżetu obywatelskiego, zaś Łomża realizuje 9. edycję. Robert Grzymała zachęcał do udziału w BO za rok, bo każdy "ma prawo i obowiązek zagłosować". Według wiceprezydenta, BO to kwintesencja samorządności: ludzie mają prawo wypowiadać się, zgłaszać potrzeby, przekonywać do pomysłów... Ochotę na to w tym roku miały 5 464 osoby, które w sumie zagłosowały 17 516 razy - można było oddać głos w każdej z 4 kategorii. W głosowaniu było 5 zadań ogólnomiejskich - 600 000 zł; strefowych 7 - po 300 000 zł na strefę (Łomżyca, Centrum, Południe); osiedlowe – aż 17 po 60 000 zł na osiedle; na 4 pomysły Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego było maksimum 100 000 zł.

Wielki triumf Pana Kai
Wyniki głosowania pierw poznała Rada Budżetu Obywatelskiego, która zebrała się w Domku Pastora w poniedziałek, 8 listopada. Członkowie "przyjęli do realizacji w 2022 roku zadania z największą liczbą głosów w każdej kategorii" i "zdecydowali o podziale tzw. rezerwy" - podał w komunikacie Ratusz. Do realizacji zatwierdzono 26 zadań (w tym 2 zadania będą złączone w jedno: „Między Nami, Sąsiadami” i Festyn dla lokalnej społeczności „Łączymy pokolenia”.

Mieszkańcy Łomży 6 razy chętniej zagłosowali na kartach papierowych: 4 607 ważnych kart, 14 479 głosów (383 kart odrzuconych). W Internecie przekazali 857 ważnych ankiet, głosów 3 037 (37 ankiet odrzuconych). Wielkim zwycięzcą BO 2022 okazał się Jarosław Kaja i to on był 3. mężczyzną w świcie wiceprezydenta. Przeszły wszystkie 3 propozycje Pana Kai, który jest też przewodniczącym w Radzie ds. Osób z Niepełnosprawnością i przewodniczy Radzie Osiedla nr 7. Jego pomysły zebrały imponujące poparcie wśród osób głosujących. Rekordowy okazał się remont alejek pomiędzy ulicami M. Curie-Skłodowskiej, Romana Dmowskiego i Wojska Polskiego - 1 530 głosów - szacunkowy koszt realizacji 600 tys. zł.

Zbudowanie przy blokach Dmowskiego 2A i 2B parkingu poparło 1 341 osób - pod hasłem bezpieczeństwa za 300 tys. zł (i to jest zadanie strefowe z Centrum). Na remont chodnika na ulicy Dmowskiego (bloki 4, 6 i 8) głosowało 1 356 ludzi - poprawienie stanu nawierzchni to koszt ok. 60 tys. zł. Nagrodzona została wielka aktywność Pana Kai, ażeby zebrać podpisy około półtora tysiąca ludzi, w sprawach dosłownie przyziemnych: bo wszędzie chodzi przecież o nawierzchnię, co należy do obowiązków Miasta Łomża. Czy przed BO w Łomży nie było chodnika i parkingu?

Wiceprezydent A. Garlicki poinformował o przeznaczeniu rezerwy: na zadanie oszczędzania energii na ulicy Senatorskiej od ul. Giełczyńskiej do Zielonej (głosów 742, koszt 180 tys. zł). 

Szczegółowa listę 26 zadań, lokalizacji, kosztów i oddanych głosów zawiera załączony link.

Mirosław R. Derewońko

tel. red. 696 145 146   

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę