Co się stało w ujęciu wody MPWiK w Podgórzu?
Od prawie 4-ech tygodni prezes Mariusz Konopka, kierujący spółką miejską MPWIiK w Łomży, ciągle nie wie, jakie były przyczyny braku wody w kranach 12. lipca. Albo jednak wie, tylko nadal nie chce udzielać informacji o awarii ujęcia wody w Podgórzu. Mieszkańcy Łomży mają prawo do czystej, bieżącej wody w kranach dzień i noc, a prezes Konopka ma obowiązek i odpowiedzialność życiodajny surowiec dostarczyć. Mieszkańcy Łomży mają też prawo wiedzieć, co z dostawą wody się stanie, gdyby awarie wystąpiły w ujęciach: Podgórze i Rybaki jednocześnie i były poważniejsze.
Przypomnijmy, że w poniedziałek, 12. lipca, po godzinie 15. na terenach ujęcia wody w Podgórzu, skąd MPWiK czerpie ją dla mieszkańców około 60-tysięcznego miasta Łomża, zdarzyła się awaria. Z kranów przestała lecieć woda przy upałach ponad 31 stopni C, m.in. na starówce, w domach przy Starym Rynku, na Farnej i Dwornej, na osiedlach domków jednorodzinnych - np. przy Wiosennej i Kamiennej, i na rozległych osiedlach bloków Osiedla Południe z dziesiątkami tysięcy spółdzielców.
Mieszkańcy Łomży mają prawo do informacji
Na szczęście, tego samego poniedziałku późnym wieczorem woda wróciła do kranów, a we wtorek redakcja portalu 4lomza.pl wróciła do tematu. 13. lipca wysłaliśmy zapytania, o których do piątku, 6. sierpnia 2021, wiedział prezes MPWiK Mariusz Konopka i Panie z sekretariatu miejskiej spółki. Zanim więc prezes Konopka i specjaliści MPWiK w Łomży znajdą odpowiedzi, powtórzymy im, że zlekceważyli mieszkańców Łomży, którzy mają prawo poznawać fakty o wszystkich sprawach w mieście. Gwarantuje to Ustawa z 6. września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782): art. 1 ust. 1, art. 2, art. 4 ust. 4 pkt 1, art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. a, art. 10 ust. 1, art. 13.
Artykuł 13 wyraźnie i jednoznacznie nakazuje udzielenie informacji publicznej bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni. Jeśli informacja nie może być podana w czasie 14 dni, to prezes MPWiK, Mariusz Konopka, ma obowiązek powiadomić w ciągu 2 tygodni o powodach opóźnienia i terminie, w jakim udostępni informację. Ustawowe 14 dni przeminęły z wtorkiem 27. lipca. Prawie 2 tygodnie prezes MPWiK M. Konopka lekceważy prawo Rzeczpospolitej Polskiej i łomżyniaków.
Jakie pytania wysłaliśmy do prezesa MPWiK
1. Co, kiedy i dlaczego wydarzyło się w ośrodku ujęcia wody w Podgórzu? Jakie były przyczyny braku wody w kranach?
2. Jakich regionów Łomży dotknął brak wody między około godziną 15. a 19.? Czy wszędzie w tym samym czasie?
3. Czy awaria magistrali w ciągu ulicy Generała Władysława Sikorskiego miała związek z awarią w Podgórzu? Co się stało?
4. Czytelnik poinformował nas o uszkodzonym w tym czasie, co awarie, filtrze na węźle w domu jednorodzinnym przy ul. Kierzkowej w Łomży. Czy mieliście zgłoszenia, że prace przy awariach odcisnęły się na stanie i działaniu urządzeń w domach mieszkańców lub instytucjach? Jeśli tak, ile, jakiego typu, jakie są ze strony MPWiK rekompensaty powstałych szkód?
5. Jak wygląda - w ocenie Pana Prezesa MPWiK - stan ujęcia wody w Podgórzu i ujęcia przy ulicy Rybaki? Jakie rejony Łomża zaopatruje to drugie ujęcie? Czy często zdarzały się w tym i ubiegłym roku awarie? Jakiego typu?
6. Ile wody wydobywa się z każdego z ujęć i w sumie? Do ilu domów MPWiK dostarcza wodę?
7. Jaki jest plan zabezpieczający dostawy wody dla mieszkańców Łomży, gdyby awarie przydarzyły się w obu ujęciach w tym samym czasie i były poważniejsze, a ich naprawa się przedłużała?
Mirosław R. Derewońko
mail: mrd@4lomza.pl
tel. red. 86 2190 700
tel. kom. 696 145 146