Program wykryje kto nie płaci za śmieci?
Specjalna aplikacja, którą Miasto Łomża otrzymało bezpłatnie od Gminy Miejskiej Świdnik, ma wykrywać niespójności w deklaracjach śmieciowych. Pierwsze efekty działania poznamy w sierpniu -informuje Ratusz.
O ogromnej skali rozbieżności pomiędzy osobami zameldowanymi w mieście Łomża, a płacącymi podatek śmieciowy informowaliśmy ponad tydzień temu.
10 000 Łomżan nie płaci za śmieci?
Wg luźnych szacunków może to dotyczyć nawet 10 tys. mieszkańców grodu nad Narwią. Podatek śmieciowy w Łomży od połowy 2020 roku płacą osoby zamieszkujące. Obowiązek dotyczy więc nie zameldowanych, a faktycznie zamieszkujących, także wynajmujących. Niezależnie od oceny, czy koszty całej gospodarki śmieciowej w Łomży są wysokie czy nie, w całości pokrywane są przez mieszkańców. To radni i prezydent powinni ustawić sprawiedliwy podział, chociażby na zabudowę wielo i jednorodzinną. Niezależnie jednak od tego my, mieszkańcy Łomży, pokrywamy w całości te koszty. Każda więc osoba, która mieszkając tu produkuje odpady, a nie płaci za nie, podwyższa cenę za śmieci tym, którzy płacą. Chyba że Łomża liczy nie 58 tys. mieszkańców, a 48 tys. jak to wynika z deklaracji śmieciowych.
Zapytaliśmy Ratusz o działania jakie podejmuje, aby tę skalę zmniejszać.
„Kontrole deklaracji odpadowych są wykonywane wyrywkowo przy pomocy dostępnych w urzędzie danych np. meldunki, zużycie wody (dane MPWiK), dane o 500+, zgłoszenia od firmy BŁYSK lub mieszkańców. Głównie dotyczy to stwierdzenia czy dana nieruchomość jest lub nie jest zamieszkała. Często podczas weryfikacji zamieszkania nieruchomości, a co za tym idzie obowiązku złożenia deklaracji, pomaga Straż Miejska” - czytamy w nadesłanej odpowiedzi.
Ratusz informuje, że urzędnicy „sprawdzają składane deklaracje pod kątem terminowości, formalnej poprawności dokumentów czy ustalenia stanu faktycznego”. W sytuacji rozbieżności wyjaśniają telefonicznie. „Od zmiany metody naliczania opłaty „śmieciowej” na od osoby, lawinowo wzrosła ilość zmienianych deklaracji, gdyż w metodzie od gospodarstwa domowego zmiana ilości osób mieszkających w lokalu np. z 2 na 3 (urodzenie dziecka) nie wywoływała konieczności zmian deklaracji”.
Urząd przekazuje, że na bieżąco sprawdzane są dane dotyczące urodzeń i przypomina mieszkańcom o konieczności uaktualnienia. „W 2021 r. wysłano ponad 200 wezwań dotyczących wyjaśnienia sytuacji związanej z zamieszkaniem w nieruchomości” dowiadujemy się z korespondencji.
„W przypadku nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określana jest w drodze decyzji. W 2021 roku przeprowadzono 35 postępowań mających na celu określenie wysokości opłaty.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach daje również możliwość nałożenia kary grzywny, kto wbrew obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”.
Ratusz informuje, że „dzięki porozumieniu zawartemu z Gminą Miejską Świdnik, Miasto Łomża bezpłatnie otrzymało aplikację, opracowaną w ramach pilotażowego Programu GovTech Polska, wykrywającą niespójności w deklaracjach określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”. Jak działa? Aplikacja „porównuje zebrane dane m.in. ilość osób z deklaracji, zużycie wody, świadczenie 500+, ilość osób korzystających z pomocy społecznej w gospodarstwie domowym” i na tej podstawie wykaże sytuacje wątpliwe. Jak się okazuje, rozwiązanie to bardziej przypomina zaawansowany arkusz exela, dlatego urzędnicy muszą wprowadzać dane ręcznie. Ratusz szacuje, na podstawie doświadczeń innych miast, że znaleziona ilość „rozbieżności” pomiędzy złożonymi deklaracjami, a innymi źródłami wiedzy o ilości osób w lokalach wyniesie ok 500-800 wyników.
Ponadto Urząd Miejski zapewnia, że także lokale niezamieszkałe, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, kontroluje pod kątem zawarcia umowy z firmą odbierającą odpady. Wykonują to pracownicy Zakładu Gospodarowania Odpadami przy udziale pracownika Urzędu Miejskiego. W roku 2020 skontrolowano 12 lokali niezamieszkałych, w 2021 roku 21 lokali. W przypadku nie posiadania umowy na wywóz odpadów komunalnych, właściciel zobowiązany jest do podpisania takiej umowy. Informacja o braku umowy przekazywana jest do Straży Miejskiej, a ta kontroluje czy obowiązek został zrealizowany.