Rośnie „łomżyńska” szprycha kolejowa
CPK dofinansuje modernizację linii przez Mrągowo i Mikołajki. W środę w Ministerstwie Infrastruktury podpisano porozumienie z którego wynika, że spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+.
Linii kolejowa nr 223 została zamknięta ponad 10 lat temu i od tego czasu nie była remontowana. Zarośnięte i porzucone obiekty infrastrukturalne (w tym np. most nad Jeziorem Mikołajskim) wkrótce zmienią swoje oblicze – przekazuje CPK. Linia nr 223 z Orzysza przez Mikołajki i Mrągowo będzie zaś stanowić inwestycję komplementarną CPK. Wszystko to elementy szprychy CPK nr 3 (Warszawa – Ostrołęka – Łomża - Orzysz), czyli linia nr 29 stanowi transportowy kręgosłup Mazur.
Przywrócenie transportu kolejowego na linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki zapewni ponowne włączenie tych miast do sieci kolejowej wraz z możliwością dogodnych przesiadek na połączenia regionalne i dalekobieżne w Orzyszu (w relacjach w kierunku Ełku, Giżycka, Łomży i Warszawy).
W 2020 roku CPK ogłosiła postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla fragmentu tzw. szprychy nr 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego (chodzi o 139-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko). Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży już trwa inwentaryzacja przyrodnicza.
Jak wynika z harmonogramów CPK z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.