Dziś blokada drogi Łomża - Ostrołęka
Od godziny 13. do 16. mogą być utrudnienia w ruchu na drodze pomiędzy Łomżą a Ostrołęką. W Chojnach Młodych skrzyżowanie drogi krajowej nr 61 z drogami powiatowymi zablokować mają mieszkańcy, którzy domagają się jego przebudowy. To jedno z bardziej niebezpiecznych miejsc w regionie. Według danych policyjnych na nim i w najbliższej jego okolicy tylko w tym roku doszło do jednego wypadku śmiertelnego i trzech kolizji. Choć potrzebę przebudowy widzą także drogowcy zlecenia na prace nie ma bo... po wybudowaniu Via Baltica rządzący chcą, aby droga Łomża – Ostrołęka stała się drogą wojewódzką.
Droga krajowa nr 61 to droga o największym natężeniu ruchu w regionie. Według ostatniego pomiaru ruchu z 2015 roku na odcinku od Łomży do Miastkowa przejeżdżało ponad 7700 pojazdów na dobę. Blisko dwa i pół tysiąca z nich to były samochody dostawcze i ciężarowe. Ostatnio ruch tych ciężarówek jest znacząco mniejszy ze względu na prowadzony od ubiegłego roku remont mostu przez Narew w Ostrołęce. Prace mają się zakończyć w połowie przyszłego roku, a wówczas duże ciężarówki znowu będą mogły przejeżdżać przez Ostrołękę i Chojny Młode.
Mieszkańcy obawiają się, że wówczas niebezpieczeństwo na drodze jeszcze wzrośnie, bo przez wieś prowadzą także drogi powiatowe do Nowogrodu i Śniadowa. Przecinające w Chojnach Młodych „61” coraz częściej wykorzystywane są jako objazd Łomży przez kierowców jadących z Warszawy w kierunku Mazur i z powrotem. To sprawia, że także „poprzeczny” ruchu na skrzyżowaniu jest bardzo duży.
Sytuację drogową w Chojnach Młodych komplikują zlokalizowane po obu stronach drogi krajowej przystanki autobusowe, ale w całej miejscowości nie ma przejść dla pieszych, a w sąsiedztwie skrzyżowania znajduje się stacja paliw i bar ze zjazdami bezpośrednio z DK 61.
To wszystko sprawia, że w Chojnach Młodych często dochodzi do zdarzeń drogowy, także śmiertelnych wypadków. Policyjne dane wskazują, że tylko od 2017 roku na tym skrzyżowaniu zanotowano dwa wypadki i trzy kolizje, ale na odcinku 1 km w pobliżu skrzyżowania było jeszcze 17 innych zdarzeń drogowych w tym – na początku tego roku - śmiertelne potrącenie pieszej przechodzącej przez „61”.
Potrzebę przebudowy skrzyżowania widzą prawie wszyscy – od mieszkańców i kierowców przez władze lokalne po administrację drogową w Białymstoku, która od co najmniej dwóch lat wpisuje je – wraz z remontem „61” do Łomży - do planu działań w zakresie BRD. Pieniędzy na remont drogi nie ma, bo... rządzący nie chcą wydawać pieniędzy na drogę krajową, która ma być drogą wojewódzką. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S61 Via Baltica rządzący zakładają, że stara 61 także na odcinku Łomża – Ostrołęka pozbawiona ma być statusu drogi krajowej.
To oznacza, że co najmniej do 2024 - 2025 roku nikt nic także na skrzyżowaniu w Chojnach Młodych nie zrobi. I przeciwko temu chcą protestować mieszkańcy.
W związku z protestem mieszkańców i spodziewanymi utrudnieniami w ruchu drogowym na trasie Łomża – Ostrołęka policjanci zaplanowali objazdy. Jak informuje Ewelina Szlesińska z KMP w Łomży pojazdy ciężarowe jadące DK61 od Łomży w kierunku Ostrołęki zostaną skierowane w ulicę Meblową i dalej na DW677 w kierunku na Ostrów Mazowiecką, natomiast pojazdy jadące z Ostrołęki do Łomży - w Ostrołęce zostaną skierowane na trasę DW627 w kierunku na Ostrów Mazowiecką. Pojazdy osobowe przemieszczać się będą drogą DK61, ewentualnie drogami DW645 (kier. Nowogród) i DW648 ( kier. Miastkowo).