Zbadają środowisko pod linię kolejową z Łomży do CPK
Rządowa spółka, która w Baranowie między Warszawą a Łodzią ma zbudować Centralny Port Komunikacyjny i ok. 1,6 tys. km. nowych linii kolejowych do jego obsługi, ogłosiła przetarg na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej. Łączny obszar poddany inwentaryzacji wynosi 220 tysięcy hektarów na terenie całego kraju. W dokumentacji przetargowej nie ma wskazanych konkretnych terenów do badań, ale Piotr Małepszak, prezes CPK sp. z o.o. mówił podczas niedawnego posiedzenia parlamentarnego zespołu ds. budowy tzw. „Kolei Warszawsko-Mazurskiej przez Łomżę”, że przetarg obejmie również odcinki linii od Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka.
Zgodnie z planami rządu przez Łomżę ma przebiegać jedna z 10 tzw. szprych do CPK. To nowa linia kolejowa, która ma być przedłużeniem dziś dochodzącej od Tłuszcza do Ostrołęki linii kolejowej nr 29. Z Ostrołęki przez Łomżę, Kolno, Pisz ma prowadzić aż do Giżycka. Plany są takie, że przynajmniej do Łomży będą to dwa zelektryfikowane tory, którymi pociągi z Warszawy dojeżdżałyby w maksymalnie 75 minut. Poseł Lech Kołakowski, który skutecznie wnioskował o przesunięcie do Łomży linii kolejowej wyznaczonej początkowo kilkadziesiąt kilometrów na zachód, forsuje nazwę „Kolei Warszawsko-Mazurskiej przez Łomżę”. Powołał też zespół parlamentarny, złożony z posłów z miast przez które nowa linia kolejowa ma przebiegać, aby „przypilnować” inwestycji. Na początku lipca podczas posiedzenia tego zespołu Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK, mówił: „do 2028 roku, w tym horyzoncie czasowym chcielibyśmy, aby linia została zrealizowana”.
Uczestniczący w tym posiedzeniu Piotra Małepszak, prezes spółki CPK zapowiadał ogłoszenie pierwszego przetarg związanego z planowana budową nowych linii kolejowych. To właśnie przetarg na wyłonienie wykonawcy inwentaryzacji środowiskowe. Prezes Małepszak zapowiadał, że obejmie on również odcinki od Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka. - Więc to pierwszy element, aby sprawdzić środowiskowo pas terenu – mówił.
zobacz: Kolej do Łomży przyspiesza(?)
Niezbędny dokument
Teraz zapowiadany przez prezesa przetarg został ogłoszony. Inwentaryzacja przyrodnicza ma na celu identyfikację oraz skartowanie dziko występujących chronionych, rzadkich lub zagrożonych w skali kraju, regionu lub lokalnie różnorodnych elementów środowiska, na terenach potencjalnie przeznaczonych na cele budowy linii kolejowych lub infrastruktury z nimi związanej lub mogących znajdować się w zasięgu ich oddziaływania, realizowanych w ramach inwestycji CPK. Łączny maksymalny obszar poddany inwentaryzacji przyrodniczej objęty Umową Ramową wynosi 220 tysięcy hektarów, przy czym zadanie będzie podzielone na zamówienia cząstkowe. Póki tych cząstkowych zadań nie określono. Podano, że mogą być zlokalizowane na terenie całego kraju, a powierzchnia badań w ramach jednego Zamówienia Cząstkowego nie będzie mniejsza niż 900 ha.
- Każdorazowo w Opisie Przedmiotu Zamówienia dla Zamówienia Cząstkowego Zamawiający określi obszar inwentaryzacji przyrodniczej poprzez dostarczenie Wykonawcy pliku wektorowego z buforem w formacie ESRI Shapefile w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 – czytamy w specyfikacji przetargowej.
Wykonanie Zamówień Cząstkowych będzie przebiegać dwuetapowo. Etap I to przeprowadzenie prac o charakterze studialnym (kameralne prace przygotowawcze), na które wykonawca będzie miał 60 dni, a następnie badania terenowe i ekspertyza przyrodnicza. Czas trwania Etapu wynosi 460 dni.
Spółka CPK zaznacza, że Umowa Ramowa zawarta w wyniku Postępowania obowiązywać będzie nie dłużej niż 60 miesięcy, chyba że wcześniej wyczerpana zostanie kwota: 32 milionów 472 tysięcy złotych brutto. To kwota stanowiąca górną granicę dla CPK.
- Zebrane dane o zasobach, walorach i stanie środowiska przyrodniczego opracowane w formie ekspertyzy przyrodniczej stanowić będą element raportów o oddziaływaniu planowanych przedsięwzięć na środowisko, sporządzanych na potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – czytamy w specyfikacji zamówienia.
Decyzje takie otwierają drogę do kolejnych decyzji... m.in. o skierowaniu inwestycji do realizacji, czy wydania pozwolenia na budowę. Póki co CPK czeka na oferty od zainteresowanych form. Te mogą je składać do 16 sierpnia 2019 r. do godz. 10.00.