MPK będzie spółką
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Zakład Budżetowy w Łomży zostanie przekształcone w spółkę miejską. Taką decyzję zdecydowaną większością głosów podjęli miejscy radni. - Formuła zakładu budżetowego już się wyczerpała – mówił przed głosowaniem wiceprezydent Andrzej Garlicki przekonując, że przekształcenie w spółkę stworzy możliwości rozwoju MPK. To będzie piąta miejska spółka obok ciepłowniczej MPEC, wodociągowo-kanalizacyjnej MPWiK, śmieciowej ZGO i Park Przemysłowy Łomża.
MPK zostało utworzone w 1969 roku. W ubiegłym roku autobusy miejskiej przewiozły około 3,6 mln osób. Coraz więcej osób jeździ nimi bezpłatnie. W Łomży wprowadzono ulgowe lub bezpłatne przejazdy np. dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, Łomżyńskiej Karty Seniora, czy osób niepełnosprawnych. Z tej przyczyny autobusy miejskie w coraz większym stopniu są finansowane z dotacji z budżetu Miasta. W 2018 roku było to 5 mln 280 tys. zł, czym przekroczono limit 50% możliwy dla zakładów budżetowych. Przekształcenie MPK w spółkę umożliwi jeszcze większe dofinansowanie z budżetu miasta w postaci rekompensaty liczonej jako różnica między ponoszonymi kosztami i osiąganymi przychodami powiększonymi o rozsądny zysk. Zgodnie z przygotowanymi w ubiegłym roku materiałami do przekształcenia MPK w spółkę tegoroczna rekompensata „z rozsądnym zyskiem” z budżetu miasta miałaby wynosi 6,3 mln zł i rosnąć z roku na rok do ponad 12 mln zł w 2027 roku. Jak wyjaśniał podczas telekonferencji Marcin Maciocha z firmy „Refunda”, która przygotowała opracowanie, to wyliczenia przy założeniu, że spółka będzie uzyskiwała przychody ze sprzedaży biletów na zbliżonym do obecnego poziomie. W przypadku wprowadzenia zapowiadanych bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół, czy wszystkich mieszkańców, dotacja ta będzie musiała być o te kilka milionów złotych wyższa.
- Trzeba oddzielić organizatora transportu – to Rada Miejska, od wykonawcy przewozów przez spółkę – zwracał uwagę Marcin Maciocha.
- Wprowadzenie transportu bezpłatnego było zapowiedziane w kampanii wyborczej przez prezydenta i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, więc będzie to realizowane – zapowiadał wiceprezydent Andrzej Garlicki.
Za przekształceniem zakładu budżetowego MPK w spółkę głosowało 19 radnych przy 3 głosach wstrzymujących się. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Pracownicy MPK Zakładu Budżetowego, jego mienie, czy zobowiązania stają automatycznie przechodzą do Spółki.