Drogowcy kopią, a właściciele gruntów wypatrują rzeczoznawcy
Rozpoczęły się prace ziemne przy przebudowie drogi wojewódzkiej nr 645 Łomża – Nowogród oraz budowie obwodnicy Starych Kupisk. Na pola, którymi ma przebiegać obwodnica wjechały już maszyny wywołując oburzenie dotychczasowych właścicieli. Póki co nie oszacowano wartości gruntów, które zostały wywłaszczone i nie wypłacono im odszkodowań. Józef Sulima, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, przyznaje, że tak jest i zaleca... robienie zdjęć.
Przebudowa drogi Łomza - Nowgród (ok. 10 km) zaczeła się w połowie stycznia. Wówczas PZDW w Białymstoku formalnie przekazał wykonawcy plac budowy. Dyrektor Sulima podkreśla, że brak oszacowania wartości gruntu czy bark wypłaconego odszkodowania za nie, nie zatrzymuje prac. Zaznacza także, że rzeczoznawcę, który wyceni grunty musi powołać wojewoda podlaski, a nie PZDW.
- Procedura jest taka, że my otrzymujemy od wojewody decyzję, że przyznano taka kwotę odszkodowania i PZDW ma 14 dni na wypłacenie pieniędzy – mówi Józef Sulima.
Póki zaleca właścicielom gruntów na które wjeżdżają maszyny budowlane robienie „dokumentacji fotograficznej dla rzeczoznawcy”.
- Rzeczoznawca na podstawie fotografii i oglądu tego wycenia grunty, bo na gruntach wycenia się to co jest czyli drzewa, materiał zasiany i stan, a klasę gruntów wszystko idzie z tabelki – mówi Sulima.
Wojewoda szuka rzeczoznawcy
- Wojewoda podlaski wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na sporządzenie operatów szacunkowych określających wartość przejętych nieruchomości – podaje Anna Idźkowska, rzecznik prasowy wojewody Bohdana Paszkowskiego dodając, że termin składania ofert określony został do dnia 8 lutego 2018 r. czyli czwartku.
Dopiero po wybraniu rzeczoznawcy będzie można podpisać z nim umowę, a wówczas będzie on mógł przystąpić do wyceny przejętych pod drogę gruntów.
Przebudowa drogi Łomża – Nowogród wraz z budową obwodnicy Starych Kupisk obejmuje wykonanie na całej długości jezdni szerokości 7 m i ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3 metrów. Prace prowadzi konsorcjum trzech firm PBK (lider), Unibep i BIP-Projekt, które drogę ma zbudować do listopada 2019 roku. Firmy otrzymają za to 53 mln zł.