Budowa Via Baltiki priorytetem - twierdzi resort infrastruktury
Budowa Via Baltica jest jednym z priorytetów rządu - twierdzi rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa. Dlatego wszystkie zadania od Warszawy aż do granicy z Litwą, składające się na trasę Via Baltica, zostały ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015. Dodatkowo, planowane odcinki od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku zostały ujęte w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. na podstawie, którego będą tworzone priorytety do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020.
W rozmowie z Polskim Radiem Białystok rzecznik potwierdził, że budowa drogi "S 61" od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku została ujęta w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. Będzie ona traktowana priorytetowo w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020.
Ze względu na transgraniczny charakter, budowa S61 została zgłoszona do finansowania z nowego instrumentu UE na lata 2014-2020 "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility – CEF). CEF jest zarządzany centralnie przez Komisję Europejską.
Odcinek obejmujący obwodnicę Suwałk i odcinek od obwodnicy aż do granicy państwa znajduje się na liście podstawowej. Natomiast odcinek od Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Augustowa jest na liście rezerwowej. Projekty z listy podstawowej mogą starać się o dofinansowanie w ramach ogłaszanych konkursów. Natomiast z listy rezerwowej dopiero po przesunięciach w budżecie.
W przypadku, gdyby nie udało się pozyskać środków z specjalnego programu skupiającego się na budowie dróg w Europie, rozważana jest również możliwość sfinansowania S61 ze środków Funduszu Spójności. Szacowana wartość to ponad 7 mld zł.
Nadal trwają prace nad założeniami do nowej perspektywy UE na lata 2014-2020, więc ostateczny kształt w jakim będą realizowane wspomniane inwestycje może ulec zmianie – dodał rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – Piotr Popa.