Prezydent apeluje o nie obojętność...
“Zwracam się do dorosłych mieszkańców Łomży, aby nie byli obojętni. Kiedy w Twojej obecności sprzedaje się alkohol osobie niepełnoletniej lub gdy osoba niepełnoletnia usiłuje kupić alkohol – protestuj. Nie wyrażaj „cichego przyzwolenia” na sprzedaż alkoholu nieletnim – protestuj” - apeluje prezydent Łomży Jerzy Brzeziński. Od czterech miesięcy trwa w mieście kampania informacyjna „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony”... kampania o której łomżyńskim przebiegu nie wiedzą nie tylko mieszkańcy, ale także m.in. szef Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Akcja wpisuje się w ogólnopolską kampanią „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony” organizowaną przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. W telewizji emitowane są spoty reklamowe zachęcające z jednej strony sprzedawców do odmowy sprzedania alkoholu nieletnim, z drugiej namawiające dorosłych do zwracania uwagi sprzedawcom, którzy młodocianym chcieliby takie napoje sprzedawać Łomża wraz z 600 innymi samorządami zobowiązało się do jej realizacji bo „jej cel jest słuszny”. Informacje o akcji miały być dostarczone wszędzie – do każdego sklepu monopolowego, do każdej szkoły, placówki kultury itp.
Jeszcze w listopadzie Pracownia Badań Społecznych z Sopotu prowadziła m.ni.: na terenie Łomży badania dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim. „Tajny Klient” - nieletni - próbował kupić alkohol. Sprzedawcy którzy go obsłużyli dostawali „żółte kartki ostrzegawcze”. W Łomży przyznano ich sześć...
W czwartek 3 marca 2005r. - biuro prasowe prezydenta rozesłało do lokalnych mediów apel prezydenta aby łomżanie „nie byli obojętni” z prośbą o poinformowaniu o akcji całego miasta.
I... Zenon Malinowski szef Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyznaje, że o kampanii wie z telewizji, a w Łomży nie widział nawet jednego plakatu informującego o kampanii...
W ratuszu przyznają, że faktycznie plakatów nie ma, ale zapewniają, że teraz kampania ruszy na całego. Ratusz sam dostarczy plakaty i ulotki do punktach sprzedaży napojów alkoholowych, szkół, instytucji i placówek kulturalno-oświatowych itp. - bo do tej pory mieli to zrobić producenci piwa. Do tego w ramach współpracy z lokalnymi mediami (prasa, rozgłośnie radiowe, telewizja) prezentowany ma być film „Przypowieść” i inne materiały informacyjne.
Poza tym w miasto ruszy specjalna komisja, która za pomocą „tajnego Klienta” skontroluje punkty sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Ci którzy postępować będą zgodnie z prawem – tzn. odmówią sprzedaży alkoholu nieletniemu dostaną wyróżnienie - „certyfikat rzetelnego sprzedawcy”, a ci którzy złamią prawo – czytaj sprzedadzą alkohol nieletniemu – dostaną upomnienie „żółtą kartkę ostrzegawczą”.
Dodajmy, że gdyby była to, powołana do kontroli punktów sprzedaży alkoholi w Łomży, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ekspedient dostał by mandat, a sklep mógłby stracić koncesję na handel alkoholami.