Umowa na Kolej + do Łomży podpisana
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w Łomży z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Chodzi o linie kolejowe Łomża - Śniadowo - Łapy o szacunkowej wartości projektu 430 mln zł.
Przy nastawni, tuż obok przejazdu kolejowego w ciągu alei Piłsudskiego, podpisano dziś 18 lipca 2023 roku od dawna oczekiwaną umowę na rewitalizację linii kolejowych Łomża – Śniadowo – Łapy. Linia poza przejazdami okazjonalnymi, od 1993 roku nie jest dostępna dla ruchu pasażerskiego. Pociągi towarowe nadal jeżdżą tą trasą, ale ze względu na stan infrastruktury, bardzo wolno.
Obecny podczas podpisywania dokumentu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypominał, że w sprawie polityki transportowej rząd programem Kolej Plus odwraca złe decyzje rządów po 1989 roku. „W ten sposób zlikwidujemy wykluczenie komunikacyjne w województwie podlaskim” – mówił. Z kolei minister Jacek Sasin wskazywał na pieniądze służące do likwidacji podziału na Polskę A i B.
Wartość inwestycji wynieść ma 430 mln zł, z czego blisko 366 mln zł ma pochodzić z rządowego dofinansowania. Reszta (15%) zapewni budżet województwa podlaskiego. Przypomnijmy, sejmik odpowiednią uchwałę podjął pod koniec marca br.
Marszałek Artur Kosicki mówił o impulsie rozwojowym dla Łomży i regionu oraz dziękował swojemu zastępcy Markowi Olbrysiowi za „upór i zaangażowanie”.
– To wielka radość i historyczny dzień dla Łomży. Za pięć lat będziemy jeździć po linii sterowanej automatycznie, nowoczesnej i wygodnej, z prędkością 120 km/h – mówił Marek Olbryś. – Ta inwestycja to element rozwoju Łomży. Wracamy do gry, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy naszego kraju - dodawał.
Projekt przewiduje remont na trasie około 77 kilometrów. Chodzi o linie kolejowe nr 49 Łomża – Śniadowo i nr 36 Śniadowo – Łapy. Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK SA informuje, że planowane jest odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Realizacja inwestycji ma umożliwić przyjmowanie pociągów regionalnych i składów dalekobieżnych. Perony wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Obiekty mają powstać w Łomży, Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.
Ruch pociągów na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża zapewnią przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie około 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Z kolei zaplanowana w Czerwonym Borze mijanka ma zapewnić możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i większą punktualność pociągów. Przewidziano także remonty i modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych, z których część zostanie wyposażona w dodatkowe zabezpieczenia. Niestety linia nie zostanie zelektryfikowana.
Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał tego roku, prace budowlane na lata 2025-2028.
Po zakończeniu prac pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, planowany jest na 1 h 35 min. Władze kolejowe i samorządowe szacują, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych. Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informował, że w ciągu doby nową trasą będą jeździły minimum cztery pary pociągów pasażerskich.
Łomżyniacy czekają jeszcze na wariant inwestorski drugiej inwestycji kolejowej w regionie - kolei szybkich prędkości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Miał być gotowy pod koniec ubiegłego roku, ale już po raz trzeci został przesunięty. Inwestycja zyskuje na znaczeniu ze względu na swoje strategicznie ważne położenie.