Lans czy promocja?
Prawie 1,14 mln zł wydało Miasto Łomża i podległe mu jednostki w 2022 roku na marketing i promocję. Takie dane przedstawiono radnemu Dariuszowi Domasiewiczowi, który zauważa wysokie wydatki na catering i pyta „Kto korzystał z hotelu na kwotę 4000zł i posiłku za 22 545zł w Dni Łomży?
Wydatki na promocję, marketing i kulturę, bo to także znalazło się w zapytaniu radnego, trudno ocenić podając tylko kwotę, bez szczegółów. Te dopiero wyostrzają postrzeganie. Kultura niewątpliwie jest potrzebna, podobnie jak pewien rodzaj rozrywki dla mas. Oczywiście, „krawiec kraje jak mu materii staje” - brzmi stare przysłowie. Publiczne pieniądze powinny zatem służyć badziej kulturze, mniej rozrywce. Ta, co pokazuje dynamiczny wzrost imprez komercyjnych w samej Filharmonii Kameralnej w Łomży, potrafi się wyżywić. Kto chciał uczestniczyć w koncercie Waldemara Malickiego czy Projekcie "Queen Symfonicznie" kupił sobie bilet.
Monopolista ciepłowniczy, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Łomży, w 2022 roku na promocję, marketing i wydarzenia kulturalne wydał ponad 200 tys zł. „W sytuacji gdy ponoszą straty na podstawowej działalności oraz zaciągają kolejne pożyczki na inwestycje powinny zaprzestać wydatków, które nie mają wpływu na przychody firmy, a obciążają znacząco jej wynik finansowy” - komentuje zasadność radny Domasiewicz.
Urząd Miejski ze swoich funduszy wydał w tym czasie prawie 115 tys. zł, a pieniądze poszły m.in. na ratuszowy periodyk „My z Łomży”, na "Rolnika" co w Łomży szukał żony, czy promocję w przychylnych mediach lokalnych.
- Na pierwszy "rzut oka" kwota wygląda optymistycznie w porównaniu do poprzednich lat, jednak wydatki promocyjne zlecane są również dla samorządowej instytucji kultury MDK-DŚT, której miasto powierza organizację i obsługę finansową różnych wydarzeń (np. Wakacyjna Trasa Dwójki) - zauważa Domasiewicz i wskazuje, że MDK DŚT na szeroko rozumiane wydatki na promocję, organizowanie wydarzeń kulturalnych w 2021 r. wyniosły 342 000,75 zł, a w 2022 r. wzrosły aż do 717 825,18 zł.
Na liście wydatków MDK-DŚT w 2022 roku znalazło się 28 imprez i wydarzeń. Na budżety obywatelskie wydano ponad 80 tys. zł, na Łomżyńską Noc Sylwestrową prawie 20 tys. zł, Dni Łomży kosztowały ponad 260 tys. zł, Letnia Trasa Dwójki pochłonęła 50 tys. zł, Dzień Bluesa prawie 13 tys. zł, warsztaty Orkiestry Dętej 22 tys. zł, imprezy z cyklu Off Road ponad 32 tys. zł, Cafe Cultura kosztowała 67 tys zł, Piknik Patriotyczny prawie 14 tys. zł, Konkurs Poetycki im. J.Kulki prawie 33 tys. zł, na Festiwal „Iskra Nadziei” wydano 20 tys. zł, koncert Stanisławy Celińskiej kosztował 16,6 tys. zł, Poranek z Kulturą – 15,5 tys. zł, koncert Vadera 12,5 tys. zł, koncert Adamiak 6,5 tys. zł, a Noc Muzeów 2,46 tys. zł.
Radny podsumowuje, że z tych kwot 66 345 zł poszło na usługi hotelowe (28,14 tys. zł) i gastronomię (38,2 tys. zł).
- Kwoty wydawane na promocję kojarzą mi się z wydatkami firmy prowadzącej działalność eventową lub działającej w branży rozrywkowej. Ktoś inny się bawi ktoś inny płaci. Kto korzystał z cateringu za 4 500 zł podczas sylwestra? Kto korzystał z hotelu na kwotę 4 000zł i posiłku za 22 545 zł w Dni Łomży?- pyta radny i dodaje, że „w hotelu w była impreza, nie wiem dla kogo, ani co podano, ale po kosztach widać, że nieźle się tam bawiono” - podsumowuje.
- Zażądam listy uprzywilejowanych gości i szczegółowego rozliczenia każdej samorządowej złotówki - zapowiada radny Dariusz Domasiwicz.
W odrestaurowanym Domku Pastora są wolne miejsca noclegowe. Z danych urzędu wynika, że w 2022 roku skorzystało z nich 97 gości. „Noclegi są udostępniane nieodpłatnie dla twórców współpracujących z miejskimi instytucjami kultury” - czytamy w odpowiedzi. Nie jest prowadzony tam wynajem komercyjny.