Harcerze z Jedwabnego i licealiści z III LO w Łomży nagrodzeni w konkursie „Chleb i Ojczyzna”
Prawie 40 nakręconych „komórkami” filmów zgłosili uczniowie szkół łomżyńskich i z powiatu łomżyńskiego na konkurs „Chleb i Ojczyzna”.
Nazwa konkursu na krótkometrażowy film o tematyce patriotycznej to tytuł książki, którą Józef Lutosławski napisał w moskiewskim więzieniu, na kilka miesięcy przed rozstrzelaniem przez bolszewików. Konkurs zorganizowało Muzeum Przyrody - Dwór Lutosławskich w Drozdowie.
- Naszą misją jest m.in. kultywowanie dzieła Lutosławskich - rodziny ziemiańskiej walczącej o Polskę niepodległą i potem jej służącej. Dlatego chcieliśmy, żeby o swoim widzeniu patriotyzmu opowiedzieli ludzie młodzi i to w sposób dla nich naturalny, czyli przy pomocy mediów cyfrowych - tłumaczy dyrektor tej placówki Ewa Sznejder.
Wbrew obawom organizatorów pomysł spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Wpłynęło kilkadziesiąt prac wyjaśniających, czym patriotyzm jest dla kilkunastolatków. Oceniało je jury w skład którego wchodzili doświadczeni filmowcy - Marek Lechowicz i Szymon Sinoff, a przewodniczył historyk dr hab. Krzysztof Sychowicz.
Ostatecznie w dwóch kategoriach - szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przyznano złote, srebrne i brązowe laury oraz wyróżnienia.
Zdobyli je w kategorii starszej:
Złoty Laur - Kamila Puczel i Remigiusz Bikowski z III LO w Łomży za film „Dopiero by szczęśliwą stworzyli ziemię”
Srebrny Laur - Nikola Wieryszko i Paulina Wardzińska za film „Kto ty jesteś?”
Brązowy Laur - Julia Chodorowska, Weronika Jankowska i Aleksandra Kryszpin za film „Symbioza”
W kategorii szkół podstawowych:
Złoty Laur - Julia Kisielewska, Eliza Szmitko i Aleksandra Szmitko z 21. Drużyny Harcerskiej „Agapa” za film „Patriotyzm w oczach harcerzy”
Srebrny Laur - Zosia Faryna, Wiktoria Ksepka i Nikola Kotowska ze SP w Drozdowie za „Patriotyzm naszymi oczami”
Brązowy Laur - Pola Bolewska i Patrycja Chyl z SP 4 w Łomży za „Porozmawiajmy o patriotyzmie”
Dodatkową nagrodą dla wszystkich uczestników były warsztaty filmowe. Podczas nich wyjaśniono młodym twórcom m.in. jakich błędów powinni się wystrzegać w swoich następnych pracach.