Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 02 grudnia 2021 napisz DONOS@

Kluczowa inwestycja prezydenta w powijakach

Główne zdjęcie
Narew z widokiem na III etap bulwaru

Dwa tygodnie urzędnicy zespołu, którym kieruje wiceprezydent Garlicki, nie umieli odpowiedzieć na pytania o planowaną budowę bulwaru nad Narwią, np. ile kilometrów długości ma mieć bulwar od nowego mostu do starego mostu i ile hektarów terenu należy do Miasta Łomża na etapie I, gdzie jest Port Łomża, a ile na etapie II do plaży i etapie III do LOK-u i stadionu? "Odsyłamy do strony z dokumentacją" - nie podając informacji o budowie, którą prezydent Chrzanowski nazwał kluczową.

Pod koniec października 2021 r. prezydent Chrzanowski ucieszył się, że Miasto Łomża dostanie 37 milionów 800 tysięcy zł z Rządowego Funduszu Polski Ład. Urzędnicy wnioskowali o pieniądze na kontynuację budowy bulwaru nad Narwią od Portu Łomża do plaży i od zakrętu rzeki przy Zjeździe do starego mostu w Piątnicy. Oceniali, że wartość inwestycji wyniesie 42 miliony złotych. - Kolejne wsparcie, tym razem z rządowego programu Polski Ład pozwoli nam w stu procentach dokończyć bardzo ważną dla mieszkańców i turystów inwestycję - obwieszczał prezydent Łomży na oficjalnej stronie Miasta. Wcześniejszym wsparciem była obietnica ponad 9 mln zł z Funduszy Norweskich.


"Odsyłamy do..."
Jak prezydent zamierza dokończyć w 100 procentach - czyli w całości - tak "kluczową" inwestycję, która na dwóch "skrzydłach" nie ma aktualnego planu realizacji? Inspektor z Urzędu Miejskiego w Łomży Sylwia Marciniak poinformowała portal 4lomza.pl, że : "Na część bulwarów od istniejącej części do mostu Hubala Miasto Łomża będzie aktualizowało dokumentację, dokonywało wykupów gruntów pod budowę i wnioskowało o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Na dzień dzisiejszy nie posiadamy żadnych decyzji" - pewnie dotyczących oddziaływania dużej budowy nad rzeką na środowisko? Inspektor opisuje, że "projekt budowy bulwarów nad Narwią zakłada, m.in.: budowę parkingów, ścieżek rowerowych, pieszych i edukacyjnych oraz umocnienie brzegów rzeki, odwodnienie terenu, montaż oświetlenia, małej architektury i przebudowę zbiornika wodnego". 

Na pytanie, jaka jest długość odcinków etapu I, etapu II, etapu III, Ratusz odpowiada schematyczną odp.: "Odp. Odsyłamy do strony www z dokumentacją http://www.lomza.pl/index.php?wiad=11115 oraz do lomza.pl –portal mapowy". Nawet takie elementarne pytanie, jakiej szerokości planowane są chodnik ze ścieżką rowerową ku nowemu mostowi i staremu mostowi, kwitowane jest formułką: "Odp. Odsyłamy do strony..." Czy w zatrudniającym około 260 ludzi Ratuszu nie ma nawet jednego inżyniera, co zna się na planach budowlanych, zwłaszcza "kluczowych" dla prezydenta inwestycji?


W oczekiwaniu na wyniki 12-dniowej "dyskusji"
Oczywiście, bez kompetentnej osoby, nie dowiemy się, jaka w metrach jest zaplanowana szerokość bulwaru w etapie II oraz III, licząc od linii brzegowej, ewentualnie innego punktu orientującego w terenie? Nie dowiemy się także, jak odcinki planowane II oraz III mają się do szerokości istniejącej części z etapu I, z placami zabaw i kempingiem? Ratusz odsyła: "Odp. Odsyłamy do strony www".
Zabawa w kotka i myszkę z Ratuszem trwa w najlepsze, gdy pytamy, jak odcinki planowane II oraz III mają się do szerokości istniejącej części z etapu I (z placami zabaw i kempingiem)? Odpowiedź schemat: "Odsyłamy do strony www z dokumentacją"...
Zresztą, podobny manewr kompromitujący zastosował kierownik kancelarii prezydenta Grzegorz Daniluk  4. listopada, ogłaszając zaproszenie do dyskusji z terminem 15. listopada. Spytał łomżyniaków, jak zagospodarować tereny nad Narwią, ilustrując to zdjęciem rzeki z lotu ptaka od strony Piątnicy. Po tygodniu zapadła cisza, więc warto ją przerwać (w oczekiwaniu na wyniki) przypomnieniem, że nawet opis pedeefów nie zgadza się z ich zawartością - opis etapu II to etap I oraz III; rzekomy etap III to etap II. Do tego kierownik Daniluk dodał skomplikowaną gmatwaninę kresek i faktur na planach nadrzecznych z maja 2008 r. (projekt SGGW za 638 tysięcy 426  zł ku Piątnicy) oraz z wiosny 2018 r. (Spółka Zeneris z Poznania za 152 tys. zł ku plaży). Dla laików bez wykształcenia technicznego albo inżynierskiego to czarna magia. 

55 osób fizycznych ma własne działki nad rzeką (?)
A może w Ratuszu chociaż wiedzą, ilu właścicieli działek i gdzie położonych w stosunku do koryta rzeki jest na etapie II, a ile na III ? Jaki to areał - etap II oraz III?
Inspektor Marciniak pisze: "Poza działkami stanowiącymi własność Miasta, właścicielami i współwłaścicielami pozostałych terenów jest 55 osób fizycznych, których działki przylegają bezpośrednio do koryta rzeki". W pozostałym zakresie Pani inspektor czaruje, że "odsyłamy do strony www oraz do lomza.pl – portal mapowy". Ciekawe, czy jak prezydent chciałby się dowiedzieć, co kluczowego buduje, to by go tam odesłali... Zagadką pozostaje, od ilu właścicieli Miasto kupiło teren pod bulwar w stronę plaży i przy LOK-u.


Prezydent: "Pierwotnie myśleliśmy tylko o drugim etapie"
Konkret zjawia się, gdy mowa o funduszach na budowę. "Kosztorys inwestorski odcinka bulwarów od istniejącej części do mostu Hubala został wyceniony w 2018 roku na 19 435 127, 38 zł brutto. Kosztorysy te będą aktualizowane", więc etap II kosztuje około 19 i pół miliona zł w cenach sprzed trzech i pół roku. Z kolei etap III w cenach sprzed 11 lat: "Kosztorys inwestorski odcinka bulwarów od istniejącej części do mostu w Piątnicy został wyceniony w 2010 roku na 20 289 150,39 zł brutto. Kosztorysy te będą aktualizowane" - wyjaśnia Pani inspektor. Odsyła do dokumentacji, gdy pytamy, czy trzeba podnieść i utwardzić teren pod etap II oraz III? o ile metrów i na jakiej przestrzeni?, żeby kapryśna Narew nie zalała kluczowej inwestycji prezydenta. Jeżeli dobrze zrozumieliśmy cudowną, wszystkowiedzącą dokumentację, mowa o podniesieniu gruntów nasypu o 2 metry na długości 750 metrów i na powierzchni przynajmniej 2, 2 hektara. Kiedy może zacząć się inwestycja, od którego etapu, kiedy będą przetargi i na co? "Odp. Przetargi powinny być ogłoszone w terminie 17.05.2022 r." - pisze Pani inspektor - czyli za niecałe pół roku. Wydziałem merytorycznym, odpowiedzialnym za realizację zadania jest Wydział Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych przy współpracy z Wydziałem Gospodarowania Nieruchomościami, Wydziałem Skarbu i Budżetu oraz Biurem Zamówień Publicznych. Wydziały te podlegają I Zastępcy Prezydenta Andrzejowi Garlickiemu.

Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski na początku listopada odebrał w starostwie łomżyńskim czek na prawie 38 milionów zł. Powiedział, że „to kwota rekordowa w historii naszego miasta” i: - Pierwotnie myśleliśmy tylko o drugim etapie. Teraz mamy możliwość, aby zrealizować trzeci etap.

Mirosław R. Derewońko

tel. red. 696 145 146

 

https://4lomza.pl/index.php?wiad=60792


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę