Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 23 listopada 2024 napisz DONOS@

Łomża w pierwszej kolei

Główne zdjęcie
Linia kolejowa CPK z Ostrołęki do Łomży miałaby zostać zbudowana w latach 2023 – 2027

Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przygotowawcze dla pięciu linii kolejowych, które miałby powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rządowa spółka CPK podała, że wśród tych pięciu linii ma być także linia Ostrołęka – Łomża. To część kolejowej „szprychy”, która ma poprowadzić dalej na północ aż do Giżycka. Z prezentacji CPK wynika, że linia z Ostrołęki do Łomży miałaby być budowana w talach 2023 – 2027.

Centralny Port Komunikacyjny ma być wielkim lotniskiem, które ma powstać pomiędzy Warszawą a Łodzią. Aby skomunikować je z całym krajem planowana jest budowa prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają umożliwić połączenie większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. W ramach CPK kolej pasażerska ma dotrzeć także do Łomży.  
Inwestycje ma prowadzić rządowa spółka CPK, która przedstawiła „szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034”. 
- W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko – zapowiada spółka CKP wskazując, że prace przygotowawcze dotyczyć będą pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża 
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

-  Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych – podała CPK. 
Linia kolejowa do Łomży miałaby być budowana w latach 2023 – 2027, a linia z Łomży przez Kolno i Pisz do Giżycka w latach 2028 – 2031.  

Tunel pod Łomżą?
Jak podano w komunikacie celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach.
O budowie linii kolejowej tunelem pod Łomżą mówił w sobotę poseł Lech Kołakowski premierowi Mateuszowi Morawieckiemu.  Wcześniej, gdy spółka CPK wskazała, że nowa linia kolejowa miałaby zostać zbudowana przez środek Łomży po śladzie dawnej rezerwy kolejowej, poseł i władze miasta występowały o zmianę tego przebiegu na południowo-zachodnie rubieże miasta. Póki co oficjalnie CPK nie odniosła się do tych uwaga.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę