Łomża w pierwszej kolei
Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przygotowawcze dla pięciu linii kolejowych, które miałby powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rządowa spółka CPK podała, że wśród tych pięciu linii ma być także linia Ostrołęka – Łomża. To część kolejowej „szprychy”, która ma poprowadzić dalej na północ aż do Giżycka. Z prezentacji CPK wynika, że linia z Ostrołęki do Łomży miałaby być budowana w talach 2023 – 2027.
Centralny Port Komunikacyjny ma być wielkim lotniskiem, które ma powstać pomiędzy Warszawą a Łodzią. Aby skomunikować je z całym krajem planowana jest budowa prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają umożliwić połączenie większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. W ramach CPK kolej pasażerska ma dotrzeć także do Łomży.
Inwestycje ma prowadzić rządowa spółka CPK, która przedstawiła „szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034”.
- W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko – zapowiada spółka CKP wskazując, że prace przygotowawcze dotyczyć będą pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
- Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych – podała CPK.
Linia kolejowa do Łomży miałaby być budowana w latach 2023 – 2027, a linia z Łomży przez Kolno i Pisz do Giżycka w latach 2028 – 2031.
Tunel pod Łomżą?
Jak podano w komunikacie celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach.
O budowie linii kolejowej tunelem pod Łomżą mówił w sobotę poseł Lech Kołakowski premierowi Mateuszowi Morawieckiemu. Wcześniej, gdy spółka CPK wskazała, że nowa linia kolejowa miałaby zostać zbudowana przez środek Łomży po śladzie dawnej rezerwy kolejowej, poseł i władze miasta występowały o zmianę tego przebiegu na południowo-zachodnie rubieże miasta. Póki co oficjalnie CPK nie odniosła się do tych uwaga.