Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 27 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Poseł Kołakowski: Osiągnęliśmy sukces

Główne zdjęcie
Poseł Lech Antoni Kołakowski podczas przejazdu turystycznego pociągu do Łomży

- Cieszę się, bo to jest sukces. Po Via Baltica będzie budowana kolej. To kolejny element infrastruktury, który zapewni nam łączność z Polską i za pośrednictwem CPK z całą Europą – mówił poseł Lech Kołakowski o poniedziałkowej decyzji rządu wpisania linii kolejowej przez Łomżę do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. - To daje nam możliwość rozwoju. Jako poseł nie przespałem tej szansy – dodaje przypominając, że działania o takie „wygięcie” linii kolejowej z Warszawy na Mazury podjął po przyjęciu przez rząd Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozporządzenie przyjmujące „Koncepcję” CPK jest z listopada 2017 roku. Zakłada ona powstanie w okolicach Baranowa pomiędzy Warszawą a Łodzią, innowacyjnego węzła transportowego Centralny Port Komunikacyjny. CPK ma być w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata, ale dokument zakłada także potrzebę przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego i obejmującego wszystkie obszary Polski. W pierwotnej „Koncepcji” linia kolejowa z Warszawy do Giżycka była wyrysowana mniej więcej w linii prostej, czyli daleko na zachód od Łomży. Od ubiegłego roku o jej „wygięcie” do miasta zabiegał poseł Lech Kołkowski, który m.in. składał interpelacje i wstąpienia do Mikołaja Wilda, pełnomocnika Rządu do spraw CPK. To właśnie on przygotował przyjęte w poniedziałek, 29 kwietnia 2019 roku rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.   
- Sprawna realizacja Koncepcji (CPK – dop. red.) wymaga usystematyzowania opisanej w Koncepcji sieci linii poprzez (dla linii planowanych) określenie ich numerów, nazwy (tzn. punktu początkowego, końcowego i ew. punktów pośrednich), przybliżonej długości, a następnie (dla linii planowanych i istniejących) ujęcie całej sieci linii, o której mowa w Koncepcji, w wykazie linii o znaczeniu państwowym, z uwagi na ich znaczenie gospodarcze i znaczenie dla spójności sieci kolejowej -   podano w uzasadnieniu wprowadzenia zmian do rozporządzenia Rady Ministrów dodając, że „inwestorzy infrastruktury kolejowej (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.) uwzględnią w swoich regulacjach wewnętrznych treść znowelizowanego załącznika do rozporządzenia”.
To w tym załączniku, na pozycji nr 26, ma być linia kolejowa nr 29. Sięga ona z Tłuszcza do Ostrołęki, ale w tym załączniku poprowadzona jest do Giżycka i to przez Łomżę. 
- Natychmiast po przyjęciu przez Rząd  koncepcji przygotowania Centralnego Portu Komunikacyjnego i prowadzących do niego linii kolejowych podjąłem działania wskazując na potrzebę wygięcia tej szprychy kolejowej w kierunku Łomży i Kolna – opowiada poseł Lech Kołakowski.  - Kolejne monity, interpelacje, wystąpienia i spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, a przede wszystkim decyzja Rządu pokazuje, że działania te okazały się skuteczne. Osiągnęliśmy sukces. Tak jak kilka lat temu wygraliśmy Via Baltica, tak dzisiaj wygraliśmy kolej. To pokazuje, że trzeba sięgać wielkich projektów. Jako poseł nie przespałem tej szansy. Po Via Baltica kolej będzie kolejnym elementem, który umożliwi rozwój gospodarczy tej ziemi. Cieszę się, że decyzja Rządu została podjęta. Dziękuje za wsparcie europosłowi profesorowi Karolowi Karskiemu. Bez jego pomocy nie udałoby się nam wprowadzić tej zmiany tak szybko – podkreśla poseł Lech Kołakowski, który wyznacza sobie kolejne cele. - Zadanie na najbliższe lata to przypilnować harmonogramu prac i realizacji robót. Via Baltica ma być oddana w 2021 roku. CPK około 2027 roku. Wierzę w to, i wiem, że są takie analizy rządowe, że do tego czasu powinny zostać wybudowane linie kolejowe, którymi szybko będzie można dojechać do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przez Łomżę pojadą wówczas pociągi pasażerskie klas Pendolino, z prędkością 200-250 km/h. To oznacza, że do centrum Warszawy będziemy mogli się dostać w mniej niż godzinę. To diametralnie zmieni warunki życia w Łomży i regionie.

zobacz: Kolej z CPK do Łomży będzie... za 13 lat?


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę