czwartek, 20 czerwca 2019 napisz DONOS@

Empeki na gaz ziemny?

Czy po Łomży zaczną jeździć autobusy na CNG? Jeśli miasto otrzyma unijną dotację to tak. W ratuszu w piątek podpisano list intencyjny pomiędzy spółką PGNiG Obrót Detaliczny, a miastem Łomża zakładający budowę infrastruktury do tankowania paliw CNG. Stacja znajdowałaby się na terenie zajezdni MPK przy ul. Spokojnej. To wstęp do wniosku jaki ma być złożony w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku m.in. na zakup 10 dużych autobusów komunikacji miejskiej zasilanych gazem ziemnym CNG. Takie autobusy jeżdżą w Częstochowie, Tychach, Słupsku, a w tym ponad 100 dokupi Warszawa. - Koszt zakupu autobusu na CNG jest o 10% droższy niż zakupu z silnikiem diesla, ale eksploatacja jest znacznie tańsza – mówi Marcina Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny podkreślając, że samochody spalające CNG emitują znacznie mniej szkodliwych substancji.

Tomasz Matan (PGNIG), Czesław Renkiewicz (prezydent Suwałk), Marcin Szczudło (PGNiG) i Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży)
Tomasz Matan (PGNIG), Czesław Renkiewicz (prezydent Suwałk), Marcin Szczudło (PGNiG) i Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży)
Konferencja prasowa
Konferencja prasowa
Czesław Renkiewicz (prezydent Suwałk), Marcin Szczudło (PGNiG), Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży) i Andrzej Garlicki (wiceprezydent Łomży)
Czesław Renkiewicz (prezydent Suwałk), Marcin Szczudło (PGNiG), Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży) i Andrzej Garlicki (wiceprezydent Łomży)
Andrzej Garlicki (wiceprezydent Łomży), Czesław Renkiewicz (prezydent Suwałk), Marcin Szczudło (PGNiG) i Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży)
Andrzej Garlicki (wiceprezydent Łomży), Czesław Renkiewicz (prezydent Suwałk), Marcin Szczudło (PGNiG) i Mariusz Chrzanowski (prezydent Łomży)

Samochody zasilane sprężonym gazem ziemnym to nie nowość. Na światowym rynku dostępne są od wielu lat, ale w Polsce jest ich niewiele. W tej chwili w całym kraju są 24 stacje do tankowania takich samochodów. - Czesi mają 150, a Niemcy około 900  - mówi Marcina Szczudło. - Wszystkie duże koncerny niemieckie, np. volkswagen produkują wiele modeli np. skody także w wersji na gaz ziemny.
Także autobusy światowych marek Scania, Volvo, czy Mercedes mają je w swojej ofercie. Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, spółki która dostarcza gaz ziemny do domów Polaków, ale także np. do spółek komunikacyjnych mówi, że w wielu europejskich stolicach w komunikacji miejskiej jeżdżą takie autobusy. Warszawa w tym roku ma kupić 110 autobusów na gaz ziemny.
- W województwie podlaskim jeszcze nie ma miast z takim transportem, ale np. na Śląsku niektóre miasta mają bez mała 100% takich autobusów – mówił Marcina Szczudło wskazując, że „ubiegły rok był przełomowy”. Tłumaczył, że na zakup autobusów decydowały się kolejne miasta, które wcześniej podpatrywały tych, którzy byli pierwsi. W takim wyborze pomagają także działania „rządzących”, którzy w ustawie zobowiązali komunikacje miejskie do przechodzenia na „zereomisyjność”, dają  unijne dotacje na zakup elektryków, ale i „ekologicznych” aut gazowych, oraz obniżenie do zera akcyzy na CNG. I właśnie to sprawia, że gazowe autobusy stają się coraz większą alternatywą dla wykorzystanych dotychczas z silnikami diesla. 

Z tego chcą skorzystać władze Łomży. Podpisany w piątek w ratuszu list intencyjny zakładający budowę infrastruktury do tankowania paliw CNG był potrzebny do wniosku jaki ma być złożony w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku. Łomża, podobnie jak Suwałki, których prezydent także podpisywał w piątek w łomżyńskim ratuszu list intencyjny z PGNiG Obrót Detaliczny, chcą uzyskać dofinansowanie z środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego m.in. na zakup takich autobusów. 
- Zamierzamy starać się o środki na zakup 10 dużych, 12-metrowych, autobusów zasilanych CNG oraz 2 małych elektrycznych – mówił Mariusz Chrzanowski prezydent Łomży. Prezydent przypominał, że wcześniej podpisał list intencyjny w sprawie udziału Łomży w rządowych projekcie w zakresie elektromobilności, oraz że kilka miesięcy temu w ratuszu prezentowano możliwość zastosowania wodoru do napędzania autobusów miejskich. Zarówno elektryki jak i autobusy wodorowe są jednak bardzo drogie. 

Łomżyński wniosek o unijną dotację m.in. na zakup autobusów zasilanych CNG ma być składany jeszcze w tym miesiącu. Zgodnie z ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego do podziału na dotacje pomiędzy miasta jest 40 mln zł, ale samorządowcy liczą, że środki te zostaną zwiększone. Szacuje się, że jeden autobus zasilany CNG kosztuje ok 1,5 mln zł. Poza Łomżą o pieniądze na pewno starć się będą Suwałki, które chcą wystąpić o dotację na zakup 15 autobusów na CNG. Wniosek o dotację mogą złożyć także władze Siemiatycz i być może Bielska Podlaskiego.


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę