Przetargi na drogi wojewódzkie do Łomży
Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku ogłosił przetargi na modernizację dwóch dróg wojewódzkich prowadzących do Łomży. Chodzi o drogę nr 645 na odcinku Nowogród – Łomża, oraz nr 677 na odcinku Śniadowo – Łomża. Na obu drogach mają zostać też zbudowane tzw. małe obwodnice - Starych Kupisk i Konarzyce, czyli miejscowości przez których środki dziś przebiegają te drogi wojewódzkie. W obu przetargach termin zakończenia robót zapisano na listopad 2019 roku.
O planach modernizacji obud dróg wojewódzkich mówi się od kilku lat. Pieniądze na roboty – po ok. 40 mln zł - zarezerwowano w Regionalnym Programie Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020. Poza nową jezdnią dostosowaną do najcięższych samochodów przy obu drogach planowane są m.in. ścieżki rowerowe oraz mini obwodnice dwóch największych miejscowości, przez których środki dziś prowadzą te drogi.
W przypadku drogi nr 645 Łomża – Nowogród obejście Starych Kupisk zaprojektowane jest po stronie północnej miejscowości, w dalszej odległości od zabudowań. Zejście z obecnego przebiegu drogi ma nastąpić w rejonie granicy administracyjnej miasta Łomża, a koniec obwodnicy zaplanowano bezpośrednio za zabudowaniami miejscowości Nowe Kupiski w rejonie planowanego przecięcia z drogą krajową S61.
W przypadku drogi wojewódzkiej nr 677 obwodnicę Konarzyc przewidziano po stronie wschodniej. Zejście z obecnego przebiegu ma miejsce na skrzyżowaniu z ulicą Strusią w Łomży. Trasa poprowadzona jest za zabudowaniami na granicy Łomży i Konarzyc, a następnie biegnie wzdłuż granicy terenu kolejowego. W rejonie istniejącego przejazdu kolejowego na ulicy Borowej w Konarzycach droga przekracza tory kolejowe i wraca na stary przebieg poza zabudowaniami.
Przetarg na drogę Łomża - Nowogród ogłoszono w formule „zbuduj”, a na drogę Łomża – Śniadowo w formule „zaprojektuj i wybuduj” i w dodatku w podziale na dwa zadania. Pierwsze dotyczy budowy i rozbudowa drogi wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku miasta Łomża i obejścia m. Konarzyce wraz z wykonaniem przejazdu kolejowego kategorii »B« w m. Konarzyce (dz. nr 901/1) w km 11,217 linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża”, a drugie budowa i rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 677 wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną na odcinku od m. Konarzyce do m. Śniadowo.
Przypomnijmy, że na drogę Łomża – Śniadowo to drugi przetarg. Pierwszy został unieważniony po otwarciu ofert, gdy okazało się, że ceny są niemal dwa razy wyższe niż środki jakie na zadanie planował przeznaczyć PZDW w Białymstoku. Na razie nie wiadomo czy w tym przetargu środki będą większe.