Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Remont torowiska coraz bliżej

Polsko-niemieckie konsorcjum czterech firm kolejowych, którego liderem jest Track Tec Construction ma zająć się remontem linii kolejowej nr 36 prowadzącej z Ostrołęki przez Śniadowo do Łap. Prace będą wykonywane na potrzeby stworzenia linii objazdowej dla pociągów na czas remontu odcinka linii kolejowej Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku. Po wykonaniu remontu torowiskiem przez Śniadowo pojadą pociągi towarowe i osobowe z prędkością do 120 km/h. PKP PLK szacowało, że koszty modernizacji trzech linii – poza 36 także 31 i 32 - przekroczą 300 mln zł, ale wybrana w przetargu oferta jest o 100 mln zł niższa.

Linia kolejowa nr 36 ma ponad 80 km długości i biegnie od Ostrołęki przez Śniadowo, Czerwony Bór, Czarnowo, Kulesze Kościelne, Sokoły do Łap, gdzie łączy się z linii E75 Warszawa – Białystok. Linia została zbudowana jeszcze „za cara” praktycznie nie jest używana do końca XX wieku, gdy zawieszono na niej ruch pociągów pasażerskich, i zamknięto odcinek pomiędzy Śniadowem a Sokołami. Pozostałe odcinki torów wykorzystywane są do niewielkich przewozów towarowych. W ten sposób trasą Ostrołęka – Śniadowo – i dalej linią nr 49 do Łomży dostarczany jest np. węgiel do miejskiej ciepłowni. 

Za rok pociągi pojadą przez Śniadowo?
Po latach zapomnienia i degradacji linia kolejowa nr 36 ma zyskać nowe oblicze dzięki planowanemu przez PKP wykorzystaniu jej jako linii objazdowej w związku z przebudową linii kolejowej od Warszawy do Białegostoku, która ma być europejską Rail Balticą. Zanim jednak przez Śniadowo będą mogły pojechać pociągi konieczna jest m.in. wymiana i naprawa torów, budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, przebudowa obiektów inżynieryjnych, peronów oraz przejść i przejazdów kolejowych. Polsko-niemieckie konsorcjum firm, którego oferta została wybrana przez PKP PLK jako najkorzystniejsza, zadeklarowało, że wszystkie prace wykona w ciągu 10 miesięcy. Zaproponowana cena „polepszenie jakości usług przewozowych na liniach 31, 32, 36” wynosi 208 mln 666 tys. 794 zł. PKP PLK koszt remontu torowisk szacowało na 307,5 mln zł. Prace mają być sfinansowane z środków unijnych z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
W grudniu planujemy podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych - informuje Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dodając, że prace powinny ruszyć w pierwszym kwartale 2017 roku, a wyremontowane linie będą możliwe do wykorzystania przez przewoźników od rozkładu jazdy 2017/18 r.

 


Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę