Na alkoholu w Łomży się nie oszczędza
W Łomży jest – według oficjalnych danych - około 60 tysięcy mieszkańców. Każdy z mieszkańców w ubiegłym roku musiał wydać po około tysiąc złotych na alkohol. Łączna wartość sprzedanych w mieście napojów alkoholowych czyli piw, win, likierów czy wódek przekroczyła 60 milionów złotych.
Raz na rok sklepikarze z branży alkoholowej muszą w ratuszu przedstawiać oświadczenia o wartości sprzedawanych przez siebie alkoholi. Na tej podstawie obliczenia wysokości opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku następnym. Okazuje się, że w mieszkańcy na alkoholu raczej nie oszczędzają. Średnio każdy z łomżan – wliczając w to niemowlęta, starców i abstynentów - w ubiegłym roku wydał na ten cel po około tysiąc złotych. Najwięcej pieniędzy poszło na tzw. alkohole słabe, czyli przede wszystkim piwo. Wartość ich sprzedaży to 33,6 mln zł. Na drugim miejscu są alkohole najmocniejsze – czyli przede wszystkim wódki. Łączna wartość sprzedażny w tym segmencie rynku wyniosła blisko 23 mln zł.
Tradycyjnie już najmniejsza popularnością w mieście cieszą się wina. Wartość ich sprzedaży w2015 roku to ok. 4 mln zł.
Z zestawienia wynika, że łomżanie alkohole kupują na wynos. Wartość sprzedaży w lokalach gastronomicznych nie sięga nawet 5%.
Roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w 2015 roku
1. gastronomia:
- napoje do 4,5% alkoholu oraz piwo - 1.560.628,81 zł
- napoje o zawartości alkoholu od 4,5% do 18% - 275.544,68 zł
- napoje o zawartości alkoholu powyżej 18% - 1.145.021,47 zł
2. sprzedaż detaliczna:
- napoje do 4,5% alkoholu oraz piwo - 32.058.900,60 zł
- napoje o zawartości alkoholu od 4,5% do 18% - 3.763.615,27 zł
- napoje o zawartości alkoholu powyżej 18% - 21.741.600,60 zł