„Autostrada rowerowa” coraz bliżej Łomży
Rowerzyści zyskują nowe szlaki „odnogi łomżyńskiej” o długości około 46,9 km, realizowanej w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – województwo podlaskie”. Do użytku oddano odcinek ścieżki rowerowej wraz z kładką dla rowerzystów w rejonie miejscowości Gać. - Aktualnie trwa budowa dwóch odcinków trasy rowerowej, tj. w ciągu drogi wojewódzkiej 679 od miejscowości Gać do skrzyżowania z drogą do Pniewa oraz w ciągu drogi powiatowej na odcinku Stara Łomża nad Rzeką do Siemienia – informuje Paweł Staniurski z Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku. Odnoga z tych 550 km „autostrady rowerowej” przez pięć województw wschodnich do Łomży poprowadzi od wsi Nowe Chlebiotki do Łomży drogami na terenie gmin: Rutki i Łomża.
Prawie 47-kilometrowy odcinek łomżyński „Tras...” wytyczony został w ciągu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Rowerzyści będą mogli 8,7 km naszej trasy pokonać po wybudowanych w ramach projektu ścieżkach rowerowych. Koszt budowy „odnogi łomżyńskiej” wynosi łącznie ponad 7 mln 353 tys. zł (brutto), obejmując budowę trzech wymienionych na wstępie odcinków ścieżek rowerowych, pięciu miejsc obsługi rowerzystów (MOR) oraz oznakowanie trasy.
Na trasie rowerzyści będą mieli do dyspozycji 5 MOR-ów: MOR Grądy Woniecko – gmina Rutki, MOR Lutostań – gmina Łomża, MOR Pniewo – gmina Łomża, MOR Siemień Nadrzeczny – gmina Łomża, MOR Łomża n/rz. Narew – miasto Łomża. Każdy MOR wyposażony będzie w wiatę, stół i ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe i tablice informacyjne.
Przebieg trasy rowerowej na odcinku łomżyńskim przypomina bardzo szeroko rozciągniętą literę U, obejmującą Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi. Lewa część U zaczyna się w mieście na bulwarze nad Narwią i wzdłuż drogi nad rzeką prowadzi łukiem przez Rybno do Pniewa i Gaci, a dalej mija Lutostań, Kossaki, Grądy Woniecko i Grabowo, po czym w okolicach Strękowej Góry za Wizną odbija ostro na wschód do Białegostoku i na północ do Biebrzańskiego Parku Narodowego (trasę można zobaczyć na stronie greenvelo.pl). - Koszt budowy ścieżki rowerowej uzależniony jest od jej parametrów technicznych, w tym od lokalizacji w terenie (ukształtowanie i podłoże), rodzaju nawierzchni (bitumiczna, betonowa, gruntowa) oraz szerokości – precyzuje Paweł Staniurski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego. - Przykładowo: koszt budowy ścieżki rowerowej w rejonie miejscowości Gać o długości 1320 m, bez kładki dla rowerzystów, wyniósł prawie milion dwieście tysięcy zł (brutto). Budowa pozostałych dwóch odcinków ścieżek rowerowych: Gać do drogi do Pniewa i Łomża - Siemień powinna zakończyć się w listopadzie br.
„Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” tworzą łańcuch atrakcji przyrodniczych, krajobrazowych i historycznych, realizowany przez pięć województw: Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Świętokrzyskie i Podkarpackie.
Mirosław R. Derewońko