„Słowa na Wieczność”
Centrum Wiara i Kultura w Hebdowie oraz Galeria Sztuki Współczesnej Muzeum Północno-Mazowieckiego zapraszają 7 kwietnia 2014 r. (poniedziałek), o godz. 17.00 do sal wystawowych przy ul. Długiej 13 w Łomży na otwarcie wystawy rzeźby, malarstwa, grafiki i rysunku artystów Małopolski „Słowa na Wieczność”. Inspiracją do wystawy stały się barokowe malowidła w kształcie „medalionów” z wyobrażeniami Ośmiu Błogosławieństw zdobiące wnętrze kopuły hebdowskiej świątyni. W czasie wernisażu odbędzie się spotkanie z księdzem profesorem Eugeniuszem Grzywaczem z Zakonu Pijarów - pedagogiem, historykiem sztuki, inicjatorem wystawy, dyrektorem Centrum Wiara i Kultura w Hebdowie.
Panorama sferyczna: Grzegorz Gwizdon
Zlokalizowane w odrestaurowanych murach XII-wiecznego klasztoru norbertańskiego Centrum jest ośrodkiem duchowości chrześcijańskiej, edukacji i kultury prowadzonym przez Polską Prowincję Zakonu Pijarów.
Relacja filmowa z otwarcia wystawy dzięki uprzejmości portalu informacyjnego i telewizyjnego naszalomza.pl
Uczestnicy wystawy to artyści o bogatym i cennym dorobku. Warto dodać, że dziesięcioro z nich miało swoje wystawy w Łomży: Czesław Dźwigaj, Marita Benke-Gajda, Weronika Gajda, Maria Bieńkowska-Kopczyńska, Jadwiga Gajda-Lusina, Eugeniusz Molski, Jan Tutaj, Ewa Wróbel, Barbara Zgoda i Andrzej Zwolak. Liczymy, że będzie jeszcze niejedna okazja, by gościć pozostałych uczestników wystawy, a są to: Adam Brincken, Jerzy Gąsiorek, Zbigniew Gierczak, Paweł Legutko, Aleksandra Zawadzińska-Pawluś, Stanisław Tabisz, Krystyna Zaboklicka oraz autorzy fotografii wnętrza kościoła w Hebdowie – Wojciech Firlej i Michał Lusina.
Ekspozycja składa się z 48 prac z zakresu rzeźby, ceramiki, malarstwa, grafiki i rysunku oraz 18 barwnych fotografii. Twórcze nawiązanie do przesłania ośmiu błogosławieństw zaowocowało pracami o poetyckim wydźwięku, przepojonymi wzniosłą tematyką, nasyconymi emocjonalnością i przemyśleniami artystów. Na wystawie znalazły się dzieła o różnym charakterze i stylistyce, od prac czerpiących z tradycji sztuki realistycznej po dzieła sięgające do świata metafor i abstrakcyjnych form.
Panorama sferyczna: Grzegorz Gwizdon
„Mimo że ten tekst Ewangelii dla każdego człowieka jest ważny, tematyka błogosławieństw w sztuce tradycyjnej była bardzo rzadko podejmowana przez twórców języka wizualnego, a jeśli już fundatorzy domagali się od artystów podjęcia tego tematu, to najczęściej przedstawiano błogosławieństwa jako alegorie. Tak też się stało w przypadku zlecenia dekoracji malarskiej w kopule klasztornego kościoła Premonstratensów w Hebdowie. Wybrano niezwykłe miejsce, w którym latarnia kopuły i znajdujące się poniżej liczne okna wpuszczają do środka dużo światła, wzmocnionego dodatkowo przez liczne złocenia i lustra. Światło to stwarza we wnętrzu pogodny nastrój, sprzyjający egzystencjalnym rozmyślaniom. Temu służy także ikonografia wystroju. Zakonnicy oddający się rozmyślaniom w stallach chóru zakonnego łatwo mogli przenosić się myślami z Kościoła Pielgrzymującego, zbudowanego na fundamentach apostolskich (o czym przypominają ich wizerunki na zapieckach) do Niebieskiego Jeruzalem, Kościoła Błogosławionych i anielskich chórów. Kopuła sklepienia kaplicy z okiem opatrzności w jej latarni, kierowała myśli ku niebu, wskazywała drogę z życia doczesnego, symbolizowanego przez kwadrat kaplicy, do życia wiecznego, symbolizowanego przez okrąg kopuły. Medaliony na kopule z przedstawieniami ośmiu błogosławieństw przypominają Kazanie na Górze i jego najważniejsze osiem zdań „prowadzących do wieczności”. (ze wstępu do katalogu wystawy autorstwa księdza prof. Eugeniusza Grzywacza)
Panorama sferyczna: Grzegorz Gwizdon