„Pomnik marnotrawstwa” będzie dłuuuugi, bo Unia daje 90%
Niespełna miesiąc temu prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski zapowiedział, że podjął decyzję odnośnie ograniczenia planów inwestycyjnych dotyczących budowy dwujezdniowej ulicy Meblowej. Tak szeroki miał być tylko około 800-metrowy fragment ulicy od strony Wojska Polskiego. - Podjąłem decyzję, że drugi etap ulicy Meblowej będzie ulicą jednojezdniową – mówił 15 listopada br. prezydent Czerniawski zaznaczając, że jest już za późno aby także jako jednojezdniowy był budowany odcinek Meblowej planowany do realizacji w pierwszym etapie. Teraz okazuje się, że prezydent znowu zmienił zdanie i plany Meblowej. Podczas wczorajszego spotkania z mieszkańcami w Zespole Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych Czerniawski „zapowiedział, że będzie ona na całym odcinku od ul. Wojska Polskiego do ul. Poznańskiej budowana jako droga dwujezdniowa, gdyż trudno byłoby nie zrealizować w pełni tej inwestycji mając 90 proc. dofinansowania ze środków zewnętrznych”.
Gdy rok temu ujawniliśmy, że miasto ma zamiar przebudować dziś wąską i ślepą ulicę Meblowa w szeroką na 35 metrów arterie komunikacyjną z dwiema jezdniami mającymi po dwa pasy ruchu jeden z przedsiębiorców inwestycję określił mianem „pomnika marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży”. Jak przekonywał tak szeroka ulica w tej części miasta nigdy nie będzie w pełni wykorzystana. Przez blisko rok ratusz przekonywał, że budowa dwujezdniowej ulicy Meblowej wynika z przewidywanego obciążenia jej ruchem. W listopadzie udało nam się dotrzeć do tego dokumentu. Okazało się, że z opłaconej przez miasto analizy i prognozy ruchu wychodzi, że po wybudowaniu dwujezdniowej ulicy Meblowej w 2015 roku będzie nią jeździło, w szczycie komunikacyjnym, jedynie 350 samochodów na godzinę, czyli mniej więcej tyle ile pięć lat temu notowano na wąskiej ulicy Pięknej. Z wyliczeń ekspertów wynika, że za 20 lat Meblowa mogłaby osiągnąć pełne „obciążenie”, ale pod warunkiem że do tego czasu nie powstanie obwodnica Łomży, a przez centrum miasta - ulicą Wojska Polskiego - będzie przejeżdżało cztery razy więcej samochodów niż teraz.
Szeroka Meblowa wypchnęła Zawadzką
Budowa pierwszego etapu Meblowej, czyli odcinaka dwujezdniowej, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ulicy o długości około 800 metrów od strony Wojska Polskiego - według szacunków ratusza – ma kosztować około 13-15 milionów złotych.
Budowa drugiego etapu ulicy Meblowej, także ok. 800 metrów od strony ul. Poznańskiej, ma być zrealizowana w ramach dofinansowanego z środków unijnych trzeciego etapu usprawnieniu połączeń drogowych na terenie Łomży. Projekt w listopadzie trafił na listę podstawową tzw. projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2007-2013 z ponad 28,7 mln zł unijnego dofinansowania, co stanowi 90% planowanych kosztów. Poza dwujezdniową Meblową obejmuje on także jednojezdndiowe ulice: Przykoszarowa i Browarna wraz z budową w jej ciągu mostu nad rzeką Łomżyczką aby ulica mogła dotrzeć do Nowogrodzkiej.
Pierwotnie projekt zakładał także dobudowę dwujezdniowej ulicy Zawadzkiej od Ronda Solidarności aż do Zawad, gdzie w ramach przebudowy, także przy wsparciu środkami unijnymi, Szosy do Mężenina powstało już rondo ze zjazdem w planowaną ulicę. Budowę ulicy Zawadzkiej prezydent Łomży ostatecznie, pod pretekstem wysokich kosztów, z tego projektu usunął.
Meblowa cała dwujezdniowa
Łukasz Czech z ratusza, potwierdzając zmianę planów odnośnie Meblowej. Podaje, że złożony w Urzędzie Marszałkowskim 5 grudnia projekt pn. „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży – etap III” zakłada budowę ul. Meblowej jako drogi dwujezdniowej. Urzędnik podkreśla, że przebieg ulicy jest zgodny z ustaleniami zawartymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Miasta Łomża z 24 czerwca 2009 r.
- Realizacja ulicy Meblowej spowoduje przeniesienie ruchu tranzytowego w relacjach Ostrołęka (droga krajowa 61) – Ostrów Mazowiecka (droga wojewódzka 677) i Zambrów (droga krajowa 63) – przekonuje Czech. - Dodatkowo ul. Meblowa połączy istniejące tereny przemysłowe z planowaną obwodnicą miasta, a ulice: Szosa do Mężenina, Poznańska i Meblowa utworzą wewnętrzną obwodnicę miasta i spowodują zmniejszenie natężenia ruchu na ulicach podstawowego układu komunikacyjnego, położonych w południowej części miasta.
Warto dodać, że szeroka ulica Meblowa ma mieć nie tylko dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oddzielone od siebie pasem zieleni o szerokości 5 metrów, ale z boku, oprócz chodników i ścieżek rowerowych, także podobnie jak na ekspresówkach, tzw. drogi serwisowe o szerokości 3,5 metra z mijankami o szerokości 5 metrów. Aby ją zbudować miasto wywłaszcza właścicieli ponad stu działek.